Ontvang nieuwsbrief:  12319 leden Zet de zoekwekker - Bookmark dit  - Contact - Wie?

100% WEB 1.0
HOOFDMENU
DATABASES:
Personenzoeker
Documentzoeker
Domeindossier
Google Tools
Linkhopper
Begluur zoekenden
NIEUWS:
Nieuws Voelspriet
Nieuws uit USA
Tijdschriftennieuws
Eerder nieuws

ZOEKTIPS:
Google Geheimen

Helpdesk zoeken
De beste zoektips
Mens en Machine

Op de zoeksofa
Waarom zoek ik?
Waarmee zoek ik?
Vriend(in) Voelspriet
Gratis nieuwsbrief
Zoekwekker
Zoeklinks
Zoekgemeenschap
LINKS:
Naakte zoekers
Geheime zoeklinks
NASLAG:
Zoekboeken
Zoekmachines
Dossier Google
Dossier AltaVista
Zoekaudio & Video
Verborgen Web
Cursussen
Onderzoeken
Zoekgeschiedenis
Terug in de tijd

Google Top 100
ZOEKVARIA:
Google Fotoalbum
Geloofwaardigheid

WEBWINKEL

 

NIEUWSARCHIEF VOELSPRIET.NL


2 februari 2002 Euro niet meer interessant als zoekterm
16 januari 2002 
EXCLUSIEF Google onthult vertrouwelijke sollicitatiebrieven
9 januari 2002 Northern Light niet meer openbaar
19 december 2001 Google opent nieuwe zoekmachine
13 december 2001 Google voegt Nederlandse kranten toe
7 december 2001 Vindex gaat sexsites te lijf
5 december 2001 
EXCLUSIEF AltaVista schrapt Europese indexen
28 november 2001 Google staat kritiek op antwoorden toe
24
november 2001 Zoekmachine zonder advertenties
23 november 2001 Veel wijzigingen bij All The Web
12 november 2001
EXCLUSIEF Looksmart verlaat Nederland
31 oktober 2001 Zoekmachine kijkt terug in de tijd
29 oktober 2001 
EXCLUSIEF Startpagina doet prikbord op slot
26 oktober 2001
'Overval op Startpagina-beheerders'
23 oktober 2001 AltaVista maskeert grootte database
22
oktober 2001 EXCLUSIEF Ilse maakt claims niet waar
16 oktober 2001 Ook Track komt met nieuwe zoekmachine
16 oktober 2001
Ilse ontslaat tien procent van personeel
15 oktober 2001
Google brengt Muppet bij Bin Laden 
12 oktober 2001 Rel rond Google.nl in kiem gesmoord
11 oktober 2001
Amazon staat snuffelen in boeken toe
9 oktober 2001 Google bouwt pratende browser
7 oktober 2001 Zoekmachine Scoot blijkt leeghoofd
5 oktober 2001
EXCLUSIEF
Lege kas dwingt Ilse tot inkeer
4 oktober 2001 EXCLUSIEF AltaVista wereldwijd in de war
2 oktober 2001 Google opent eigen discussieforum
1 oktober 2001 Startpagina's uit de gratie
28 september 2001 Google toch niet naar Nederland
26 september 2001 
Nieuwe Ilse: eigen sites eerst
24 september 2001
Surfboard en Baldie ter ziele 
21 september 2001 'Google gaat zoekgedrag bijhouden'
20 september 2001 AltaVista: 'Nederland inderdaad proefkonijn'

19 september 2001
AltaVista test beeld in zoekresultaten
18 september 2001 Wereld zoekt zich suf naar Nostradamus
17 september 2001 Binladen-websites als reclamestunt
1
4 september 2001 "CNN meest gezochte zoekterm"
13 september 2001 Tienduizenden chatters zwijgen een minuut
12 september 2001 Lycos Europe stuurt 300 mensen naar huis
11 september 2001
Ilse wekenlang niet actueel
4 september 2001
EXCLUSIEF: Google doorzoekt Office-documenten
3 september 2001 Wanadoo stopt nepsite Planet Internet niet
2 september 2001 Schone zoekmachine zonder reclame
1 september 2001 Engelstalige Google in een ander jasje
31 augustus 2001
Grootste zoekmachine ter wereld op komst
31 augustus 2001 Ontslagen bij Fast (AllTheWeb) en directeuren weg
30 augustus 2001
Ook problemen met webgids van AltaVista
29 augustus 2001 AltaVista erkent fouten en belooft beterschap
28 augustus 2001
EXCLUSIEF: Zoekschandaal bij AltaVista Nederland
27 augustus 2001
Google spreekt vanaf nu Fries
25 augustus 2001
Excite heft zoekmachine in Nederland op
24 augustus 2001
Geheime test van Google met actualiteit
22 augustus 2001
Voelspriet voor Radio 1 in discussie met Ilse
21 augustus 2001
Ilse doet stoffig Searchengine.net in de

20 augustus 2001 Personenzoeker 3.0 maakt persoonlijke gegevens zichtbaar
18 augustus 2001
Nieuwe Copernic met elf Nederlandse zoekmachines
17 augustus 2001
AltaVista gooit alle remmen los met Trusted Feed
15 augustus 2001
Lokatiezoeker Lasoo ziet nu ook Nederland
13
augustus 2001 Ilse lonkt naar Fast voor database All The Web
12 augustus 2001 AltaVista blundert met nieuwe Verticale Wolkenkrabber
12 augustus 2001 Zoekmachines verliezen geloofwaardigheid door geldnood
12 augustus 2001 Google test nieuwe database in alle stilte
12 augustus 2001 Ilse overweegt honderd gulden te vragen voor snelle indexering
11 augustus 2001
Gluur mee met veertig zoekmachines
10 augustus 2001 Search.nl komt met beta-zoeksysteem voor nieuwsgroepen
10 augustus 2001
Aanvang nieuwssectie Voelspriet.nl
 

Of ga naar het laatste nieuws


Tienduizenden chatters zwijgen

13
september 2001 Tienduizenden bezoekers van de elektronische babbelboxen, Internet Relay Chat (IRC), hebben vannacht om 0.00 uur een minuut gezwegen uit respect voor de gebeurtenissen in de VS. In Nederland zwegen chatters van www.goldchat.nl een minuut.
De actie is opmerkelijk omdat meestal iedereen door elkaar heen praat op IRC-servers. Bij IRC heeft elk denkbare menselijke interesse een eigen elektronische stamtafel. Internetters gebruiken de elektronische babbelbox op dit moment heel serieus. In het kanaal #newyork wordt bijvoorbeeld elke tien minuten gemeld wat de laatste stand van zaken is in de stad (internet is uitgevallen, wegen zijn afgesloten etc.) Wie langdurig kanalen als #wtc of #news in de gaten houdt, krijgt regelmatig bijzondere links te zien. Steeds vaker melden chatters trots dat ze een bijzondere eigen website in de lucht hebben gebracht. Lees hier hoe u IRC-kanalen kunt bezoeken.
 


Lycos stuurt 300 mensen weg

12
september 2001  Na Excite en AltaVista ontslaat nu ook zoekmachine Lycos personeel. Driehonderd mensen verliezen hun baan. De inkomsten uit advertenties vallen zwaar tegen. Lycos heeft ook in Nederland een eigen website. Die gaat nog meer gebruik van zoekgegevens van Alltheweb, een bedrijf van het Noorse Fast. Lycos wil net als AltaVista de 'toeters en bellen' van de website verwijderen en zich weer helemaal concentreren op zoekresultaten. Het nieuws is bekend gemaakt door Guillaume Jourdan van de vestiging in Duitsland.
 



Ilse wekenlang niet actueel

11 september 2001 Zoekmachine Ilse wordt in de hele maand september niet meer ververst. Reden is de verbouwingsoperatie bij Ilse (zie onze eerdere berichten   "Ilse overweegt honderd gulden te vragen voor snelle indexering" en "Ilse lonkt naar Fast voor database All the Web." Halverwege oktober zijn de vernieuwingen bij Ilse ingevoerd. De zoekmachine krijgt een grotere database en bevat betere indexeertechnologie. De vraag is of de antwoorden ook objectiever worden. Ilse trekt resultaten van haar eigen Startpagina's voor en laat betaalde indexering toe.


Google doorzoekt Office-documenten

EXCLUSIEF 4 september 2001 Google gaat als eerste zoekmachine ter wereld  zoekresultaten aanbieden uit Office-documenten van Microsoft. Daardoor worden Word-documenten zichtbaar, net als Powerpoint-presentaties en Excel-bestanden. Nu al vindt Google Adobe Acrobaatdocumenten.
Voelspriet vernam dit van David Krane, senior public relations manager van Google. De invoeringsdatum wilde hij nog niet noemen, maar wel bevestigde hij dat Google 'druk doende is met de indexatie van Office-documenten'. Concurrent AltaVista heeft al eens onderzocht of Office-documenten in hun database konden 'inlopen'. Dat lukte al met AltaVista Search, speciale indexsoftware voor bedrijven. AltaVista besloot de krachtige nieuwe zoekoptie toch maar niet aan te bieden. De reden was dat er te weinig Office-documenten op internet in omloop zouden zijn.

Google denkt daar duidelijk anders over. De formaten die Google wil gaan ondersteunen zijn *.doc, *.xls *.ppt en *.pdf.



Wanadoo doet nepsite Planet Internet niet weg

Van een onzer verslaggevers

3 september 2001 Wanadoo blijft Planet Internet dwarszitten met een nepsite die in naam lijkt op de concurrent van de Franse firma. Onder juridische druk heeft Wanadoo vorig jaar andere nepsites, geďnspireerd op Zonnet en Xs4all weggehaald, maar www.pi.nl blijft nog steeds actief.
,,Terwijl anderen achter de schermen de zoekmachines manipuleerden, heeft Wanadoo volledig zichtbaar een aantal misgespelde namen geregistreerd en laten doorverwijzen naar Wanadoo. Uiteraard de nodige hilariteit bij Wanadoo en ook wel een beetje pesterig naar de collega's, maar zonder echt storende consequenties voor de bezoekers.
'', schrijft Wanadoo op de nepsite http://www.pi.nl, een naam die nogal lijkt op http://www.pi.net van concurrent Planet Internet. Met anderen worden concurrenten bedoeld "die zoekmachines zo manipuleren dat provider Z automatisch als eerste naar boven komt, ook al wordt naar provider W gezocht." Die beschuldiging werd eerder al eens in Webwereld geuit, zegt Wanadoo. De namaak Planet Internet werd dit weekeinde herontdekt door internetjournaliste Muriel Reineman.

Wanadoo kwam een jaar geleden in het nieuws met de actie die door veel media als 'flauw' werd afgedaan. Wanadoo zelf, op de
zo op het oog sterk verouderde nepsite www.pi.nl: ,,Zonnet en Xs4all hebben (........) besloten om juridische stappen te ondernemen. Dat vinden wij niet ludiek, dus hebben we besloten om de verwijzingen (www.xs4free.nl en www.zonet.nl) te verwijderen.'' XS4free.nl is al weer een jaar in handen van Digital Revolution in Nederhorst ten Berg. Pikant genoeg is Zonet.nl nu in handen van Versatel Telecom.

Wanadoo is cryptisch over de beweegredenen van de actie: ,,Dat met name Planet en Zonnet felle kritiek hebben spreekt overigens vanzelf. Als je toch een beetje hebt zitten slapen, komt dit kennelijk hard aan. Temeer daar het al maanden duurt. We zijn benieuwd of de collega's de komende dagen er in slagen de discussie op even ludieke manier een vervolg te geven, zonder in juridische moerassen te geraken. Wel zijn we nu eindelijk in gesprek met elkaar.''

update Sjoera Nas van Xs4all ondernam een jaar geleden direct actie,
waarop Wanadoo Xs4free.nl staakte. Nas is verbaasd dat de nepsite in handen van een computerbedrijf is gekomen ,,Ik moet uitzoeken hoe het komt dat het domein niet aan ons is overgedragen.''

Reageer op het nieuws


Schone zoekmachine zonder reclame

2 september 2001 Inktomi is de firma die resultaten levert aan honderden zoekmachines in de wereld. Maar zoekmachines als MSN Nederland of Hotbot Nederland gaan zelf aan de haal met de informatie en sleutelen aan de database van Inktomi. Ook stoppen ze in de zoekresultaten reclame, webgidsen en rubrieksoverzichten. Terug naar de basis. Voelspriet ontdekte een nieuwe, milieuvriendelijke zoekmachine die alle resultaten uit de Inktomi-database weergeeft, zoals ze bedoeld waren. De link staat in "Zoekmachines Naakt"


Engelstalige Google in een ander jasje

1
september 2001 De Engelstalige versie van zoekmachine Google heeft vandaag een ander jasje gekregen. Plaatjes zoeken, nieuwsgroepen doorzoeken en de rubrieksoverzichten staan voortaan op het openingsscherm Het Nederlandse uiterlijk blijft voorlopig nog even het zelfde.

  Web   Images   Groups   Directory  
 
 • Advanced Search
 • Preferences
 • Language Tools

Grootste zoekmachine ter wereld op komst

Van een onzer verslaggevers

31 augustus 2001 OSLO - All the Web, de beoogde leverancier van zoekresultaten aan het Nederlandse Ilse, komt in de herfst met een zoekmachine die meer dan 1.800.000.000 websites bevat. Dat heeft technisch directeur John M. Lervik vanmiddag tegenover Voelspriet bevestigd. All the Web bouwt hiermee de grootste zoekmachine ter wereld.

De vraag is gerechtvaardigd of een gebruiker niet 'verzuipt' in zoveel zoekresultaten. Lervik denkt van niet. Tegenover Voelspriet zei hij vanmiddag:


,,
The problem is not the number of documents in the database, but in which order you return the search results (it is really no problem to get 1 billion results as long as the first 5 or 10 are the most relevant results you were looking for). We believe our relevancy at AlltheWeb.com is leading in the market, and hence it is better the more data the user can search through.''  

Lervik zegt dat dus vooral relevante zoekresultaten tevoorschijn komen - een claim die we pas kunnen toetsen als de grootste zoekmachine ter wereld een feit is. De Noor meldt ons dat de database elke week in z'n geheel wordt ververst.

Het onvoorstelbare grote aantal websites wordt bereikt doordat Fast Search & Transfer ASA, eigenaar van AlltheWeb, een nieuwe robot aan het werk zet die ook de uitvoer van scripts en andere wisselende inhoud kan bekijken. Zoekmachines hebben altijd moeite met pagina's die pas gegenereerd worden wanneer de gebruiker om informatie vraagt. 

Google heeft 'maar' 1,387,529,000 websites opgeslagen (eind augustus 2001). Maar Voelspriet concludeert dat Google nu al voorbij zogenoemde CGI-scripts kan kijken. Dat zijn stukjes code op een website die nodig zijn voor bijvoorbeeld beveiliging, prikborden, fora, polls en andere dynamische informatie. Perfect is de techniek van Google nog niet. De omschrijving in het antwoordenlijstje is vaak rommelig als een CGI-script wordt ontdekt. (Doe nu een zoekactie om dat zelf te controleren)

Reageer op het nieuws


Ontslagen bij Fast (AllTheWeb)

31 augustus 2001 Het Noorse Aftenposten rapporteerde gisteravond laat dat zestig banen verdwijnen bij Fast en twee directeuren opstappen. Kantoren in Groot Britannië, Noorwegen en de VS gaan dicht. De stevige maatregel volgt op een koersval van het aandeel Fast (op 30 augustus) met maar liefst 24 procent. Tussen zoekmachines is een moordende concurrentie aan de gang.  De opbrengsten uit advertenties vallen zwaar tegen en de zoeksites moeten vissen in dezelfde te smalle vijver. AltaVista ontsloeg dit jaar meer dan honderd mensen en Excite ook.
 


Ook problemen met webgids AltaVista Nederland

30 augustus 2001  Looksmart Nederland erkent dat de Nederlandse webgids van AltaVista 'niet echt geweldig' wordt bijgehouden door de Amerikaanse firma. Looksmart regelt tegen betaling (van ruim 400 gulden) dat een website bezocht wordt door een redacteur en wel binnen vijf dagen nadat de rekening is betaald. De redacteuren van Looksmart bekijken vervolgens of de site in de webgids past en maken bij een positief besluit een beschrijving en bepalen wat de beste plek in de gids is. Dat resultaat stuurt Looksmart naar een serie partners, waarvan AltaVista Nederland er eentje is. De webgids is dus iets anders dan de normale zoekmachine van AltaVista, die eerder onder vuur kwam te liggen (zie het nieuws van 28 en 29 augustus 2001 bij Voelspriet)

 ,,Klanten als MSN, NokNok en Zibb updaten onze webgids altijd binnen twee weken.'', zegt woordvoerder Mars van Grunsven van Looksmart Nederland tegen Voelspriet. Maar bij AltaVista duurde dat tot nu toe een maand of nog langer. Grunsven zegt dat de laatste update van eind juli dateert. Dat stemt hem hoopvol. ,,Toegegeven, Looksmart heeft zeker problemen met de update van de webgids bij AltaVista gehad, maar juist de laatste tijd gaat het weer de goede kant op. De verversing is misschien nog steeds niet geweldig, maar onze klanten kunnen ervan verzekerd zijn dat ze uiteindelijk ook bij AltaVista in de webgids komen.'' Lees voor meer details de aanvulling in ons Dossier AltaVista.

Reageer op het nieuws


AltaVista erkent fouten en belooft beterschap

29 augustus 2001 AltaVista belooft beterschap: binnen een maand worden de zoekresultaten van de regionale websites, waaronder Nederland, een stuk beter. Wat Voelspriet.nl niet is gelukt, lukte uitgeverij IDG wel. Op IDG.NET geeft AltaVista uitgebreid commentaar op ons onderzoek naar de 'dode' database van AltaVista Nederland sinds 29 april en, naar later blijkt, ook 21 andere websites van AltaVista (ontdekt door collega Theo Stielstra van Zoekprof). "In April we started the process of merging the one physical index that holds all the 22 regional sub-indexes with the international index. You have to stop adding URLs if you are doing a merge.", erkent woordvoerder Ian Hegerty de door Voelspriet gemelde problemen. Binnen een maand zou het beter moeten worden. Lees het complete verhaal bij IDG.NET of in ons AltaVista Dossier onder 2. reacties. Reageer op het nieuws




EXCLUSIEF Zoekschandaal bij AltaVista Nederland

28 augustus 2001
AltaVista Nederland is op sterven na dood. De Nederlandse database wordt al maanden niet meer ververst. Iedereen die een website opgeeft, gratis of zelfs tegen betaling, ziet geen resultaten bijgewerkt in het antwoordenlijstje. Voelspriet raadt zoekenden af nog langer gebruik te maken van de Nederlandse versie van deze tot voor kort uitstekende zoekmachine. Ook adverteerders kunnen de website maar beter mijden, omdat AltaVista bij herhaling niet nakomt wat is beloofd.
Moederbedrijf CMGI beweert na de sluiting van het Nederlandse kantoor in Amsterdam, waarbij tien mensen hun banen verloren, dat de zoekmachine in Nederland nog springlevend is. De database zou volgens een woordvoerder nog steeds elke dag bijgewerkt worden. Een uitgebreid onderzoek van Voelspriet toont echter aan, dat deze uitspraak onjuist is. Bezoek ook onze collega-site Zoekprof.nl
Reageer op het nieuws

Lees alles over het zoekschandaal bij AltaVista Nederland

 



Zoekmachine Google spreekt nu Fries


27 augustus 2001 De populaire zoekmachine Google spreekt sinds vandaag vloeiend Fries. Zoeken met Google heet voortaan "Sykje met Google". Zoeken op Voelspriet.nl levert dit resultaat op:

It web ôfsocht op voelspriet.nl.   Resultaten 1 - 8 fan om 'e 66. It sykjen duorre 0.15 sekonden

Zelfs het voorkeursmenu Foarkarynstellingsis in het Fries. En vergeet niet:

Tink derom: jo kinne gjin foarkarynstellingen fęstlizze at it programma dat jo brűke om Internetsiden te lęzen gjin cookies akseptearret

(oftwel de instellingen werken niet wanneer je geen cookies accepteert)

De Friese taal is in te stellen via http://www.google.com/preferences? Reageer op het nieuws
 


Excite heft zoekmachine in Nederland op

25 augustus 2001 Excite Nederland heft zijn Nederlandse zoekmachine 31 augustus 2001 op. Het bedrijf schrijft vandaag:

Gedurende de laatste paar weken hebben wij veel van de Excite Nederland diensten teruggevoerd. Helaas moeten wij u mededelen dat wij alle overgebleven diensten van http://nl.excite.com/ zullen uitzetten op 31 augustus, 2001.  U zult misschien gebruik kunnen blijven maken van uw Excite Inbox door middel van de dienst in Amerika. Probeer alstublieft in te loggen in uw email account via: http://inbox.excite.com/

Het gaat al een tijdje niet goed met Excite. Het onderdeel Excite at Home is bijna bankroet. Het televisiestation SBS6 had in 1999 met At Home Benelux een contract afgesloten voor de verspreiding van nieuwsprogramma's, maar daar kwam weinig van terecht. Excite Nederland heeft ruim twee jaar bestaan. Voelspriet verwacht dat nog meer Amerikaanse websites met een Nederlandse variant van hun zoekmachine het voorbeeld van Excite gaan volgen.

Reageer op het nieuws


Geheime test van Google met actualiteit

24 augustus 2001 Google test in alle stilte de mogelijkheid om het laatste nieuws in zoekresultaten te vermelden. Probleem met zoekmachines is dat ze nooit "live" naar internet kijken, maar de informatie uit een verouderde database halen. Met een gewone zoekmachine is het lastig zoeken naar actuele gegevens. Google wil daar kennelijk verandering in aanbrengen en werkt in alle stilte samen met ABC, AP, Reuters, CBS en Excite - waarschijnlijk volgen snel meer nieuwsleveranciers. Reageer op het nieuws

Lees ook andere  "Geheime links"


Voelspriet voor Radio 1 in discussie met Ilse

22 augustus 2001  Webmaster Henk van Ess, in het dagelijks leven hoofd internet bij Wegener Uitgeverij Midden Nederland en journalist bij het Utrechts Nieuwsblad, praatte dinsdagavond een kwartiertje met Paul Molenaar van Ilse over de geloofwaardigheid van zoekmachines. De uitzending van Tros Online op Radio 1 is over twee weken opnieuw te beluisteren via de site van de Tros. In de uitzending en eerder in het Utrechts Nieuwsblad ( 'Zoekmachines verliezen geloofwaardigheid') sprak Van Ess zijn zorgen uit over de commercialisering van zoekmachines, waaronder betaalde indexering. Gaat Ilse dat ook doen? Molenaar hield een slag om de arm. Hij komt pas later met de precieze plannen naar buiten.

Reageer op het nieuws


Ilse doet stoffig Searchengine.net in de verkoop

21 augustus 2001 De bekendste zoekmachine van Nederland, Ilse, doet de meta-zoekmachine Searchengine.net in de verkoop. De nogal onbekende website wordt commercieel al een tijdje niet meer gebruikt. Searchengine.net trekt dagelijks nog geen vijftig bezoekers. Pikant detail is dat Ilse op de site ook zoekresultaten aanbiedt van concurrenten. Dit zegt het bedrijf zelf over de "vergeten" website:

w
ww
.searchengine.net gives you access to the most popular search engines with one simple search form. Just type your search query in the text field above and select the engine of your choice. When you select an other engine, the query is resubmitted

Searchengine.net is currently not commercially used. If you wish to use this domain please contact
postmaster@searchengine.net


Searchengine.net werd op 11 februari 1997 opgericht. Veel bezoek heeft de website nooit getrokken. Het hoogste aantal bezoekers was 93, behaald op 15 november 1999.

Reageer op het nieuws


Nieuwe Copernic met elf Nederlandse zoekmachines

18 augustus 2001 In
de nieuwe Copernic 2001 Basic zijn nu elf Nederlandse zoekmachines ingebouwd. De zoeksoftware bezoekt meerdere zoekmachines tegelijk en maakt gebruik van handige filters. In de vandaag verschenen versie is gekozen voor AltaVista Nederland, Excite Nederland, Ilse, Looksmart Nederland, Lycos Nederland, NL-menu, Search.nl, Track, Vinden in Nederland, Vindex en Zoek.nl. Daarnaast wordt abusievelijk NBCi en Fast onder "The Web - The Netherlands" geschaard. Voelspriet heeft de makers hiervan inmiddels op de hoogte gesteld. Download de nieuwe software nu.

AltaVista gooit alle remmen los met Trusted Feed

17 augustus 2001 Z
oekmachine AltaVista gooit alle remmen los: grote bedrijven mogen zich tegen betaling rechtstreeks toegang verschaffen tot de wereldwijde database van de bekende zoekmachine. Vandaag introduceert het bedrijf het 'Trusted Feed'-programma' - de derde poging in korte tijd om adverteerders een betere positie in de zoekmachine te geven.
Ondernemingen kunnen meer dan 500 pagina's direct via XML in de zoekmachine kwijt wanneer ze bereid zijn
daarvoor flink te betalen. Voor elke klik op de website van de adverteerder betaalt de onderneming AltaVista een bepaald bedrag (Cost Per Click).  Eerder introduceerde AltaVista de Verticale Wolkenkrabber (zie 12 augustus 2001) en de Express Inclusion-service (fl 2200.-- gulden voor indexering van 22 pagina's gedurende een half jaar).

Voelspriet vindt dit een
zorgelijke ontwikkeling. Goede websites met een klein of geen budget kunnen weliswaar hun gegevens nog steeds gratis opgeven, maar ze merken dat het maanden duurt voordat zij in de zoekmachine terug te vinden zijn - als dat al gebeurt. Kapitaalkrachtige websites winnen het op deze manier van instellingen, particulieren en ideële sites. Zoekmachines horen snel en betrouwbaar antwoorden te geven en daarin past geen lijstje met 'betalende klanten' van AltaVista. Zie ook "Zoekmachines verliezen geloofwaardigheid"


Reageer op dit nieuws


17/08/2001 Toon Verlinden, carbonfiber@dolfijn.nl : "Ik weet ook wel, als je de keuze hebt tussen overleven of stoppen, dan moet je zware beslissingen nemen. Maar zo steekt AltaVista de nek in de eigen strop. Mensen gaan deze zoekmachine steeds minder vertrouwen, waardoor er minder bezoekers komen, waardoor de advertentie-inkomsten tegenvallen en waardoor nog meer halsbrekende toeren uitgehaald worden om geld in het laatje te krijgen. Als dit zo doorgaat, wordt het de ondergang van AltaVista.

Lokatiezoeker Lasoo ziet nu ook Nederland

15 augustus 2001 Perfect is het nog niet, maar de nieuwe Amerikaanse lokatiezoeker Lasoo ziet vanaf vandaag ook Nederland. Uitgangspunt van de zoekmachine is de geografische lokatie. Bij invoer van de woonplaats verschijnt een kaart en kan worden gekozen voor bijbehorende websites en informatie op het gebied van kunst, auto's, handel, eten en drinken, gezondheid, huis, winkelen, sport, transport en toerisme. Volgens Lasoo, ook aanwezig op internet met een bedrijfssite bevat de database gegevens van 25 miljoen bedrijven. De Nederlandse ondersteuning wordt de komende maanden verder uitgebouwd. Op dit moment is het zoekresultaat naar Nederlandse adressen nog ronduit slecht.

Reageer op dit nieuws

Ilse lonkt naar Fast, maker van All The Web

13 augustus 2001 Ilse overweegt flink te gaan sleutelen aan de motor van de eigen zoekmachine. Met Fast, maker van zoekmachine All The Web, zijn gesprekken gaande over een licentie voor de database-technieken van de Noorse firma die voluit Fast Search & Transfer ASA heet. Directeur Paul Molenaar van Ilse geeft nog geen commentaar, net als Fast zelf. Gaat de deal door, dan worden de zoekresultaten van Ilse een stuk beter.

Ilse werd onlangs overgenomen door het Finse Sanoma. Voelspriet vernam dat Ilse niet meer verder wil met de eigen zoektechnologie die nog zwaar leunt op html. Ilse is niet tevreden over de huidige retrieval-technieken die geen popularity-check kennen c.q. ingebakken anti-spamtechnieken hebbenOf in normaal Nederlands: links en rechts wordt het bedrijf ingehaald door Google die wel de populariteit en bezoekcijfers van een site bij de samenstelling van het antwoordenlijstje betrekt.

Door de databasetechnologie (en niet meer) van Fast over te nemen, hoopt Ilse het verloren marktaandeel terug te winnen.  Ilse houdt de eigen look and feel en de startpagina-dochters blijven prominent in het zoeklijstje figureren. Het idee om bij Fast te gaan shoppen komt van Sanoma. De besprekingen met Fast zijn in een vergevorderd stadium.

(Dit artikel is 14 augustus 2001 aangehaald op Webwereld van IDG. )

Reageer op dit nieuws


Altavista blundert met Verticale Wolkenkrabber

12 augustus 2001 Searchengineguide.com brengt het artikel van Voelspriet 'AltaVista Makes Tea Out of Wine' - over de nieuwe reclamestrategie van AltaVista die ook wordt toegepast door het Nederlandse Ixquick.

This month, search engine AltaVista introduces another marketing tool for advertisers after the much debated Express Inclusion. It's called the Vertical Skyscraper......
AltaVista is quietly experimenting with the Skyscraper, but you can see it in action right now. Search for flowers on AltaVista.com and you will certainly get what you asked for - even more. There are flowers everywhere: in the "featured site" list, in the "partner listings", in the new Vertical Skyscraper and in that old-fashioned list called ''search results''.

Reageer op dit nieuws


Zoekmachines verliezen geloofwaardigheid

12 augustus 2001 Zoekmachines, de onmisbare wegwijzers van internet, verliezen hun geloofwaardigheid. Bedrijven kopen zich steeds vaker een weg naar boven in vervuilde resultatenlijstjes. De meeste zoekmachines staan het gesleutel onder de motorkap toe. Ze hebben dringend geld nodig. Looksmart, AltaVista en Inktomi vragen inmiddels geld voor een snelle indexering. Wie bijvoorbeeld gegarandeerd 22 pagina's van een website bij AltaVista wil hebben, is daar ruim 2300 gulden voor kwijt. Lees de details hier.

Reageer op dit nieuws


Google test nieuwe database in alle stilte.

12 augustus 2001 Hoe test een bedrijf in zoekmachines de nieuwste databases? Op internet. Kijk mee.

Reageer op dit nieuws


Ilse overweegt geld te vragen voor indexering

12 augustus 2001 Looksmart, AltaVista en Inktomi vragen inmiddels geld voor een snelle indexering. Wie bijvoorbeeld gegarandeerd 22 pagina's van een website bij AltaVista wil hebben, is daar ruim 2300 gulden voor kwijt. Ilse werkt in alle stilte aan een soortgelijke 'betaalde indexering'. Voor ongeveer honderd gulden per jaar is niet de precieze plek, maar wel de aanwezigheid van de website gegarandeerd in de zoekmachine. Het is een zorgwekkende ontwikkeling. Een consument wil een snel en goed antwoord en dat is meestal niet een veredeld lijstje van klanten van de zoekmachine.  (uit het artikel 'Zoekmachines verliezen geloofwaardigheid)

Reageer op dit nieuws


Gluur mee met veertig zoekmachines

11 augustus 2001 De toonaangevende site over zoeken, Websearch About, is gecharmeerd van onze 'Begluur zoekmachines'-sectie met daarin inmiddels meer dan veertig zoekspionnen. Ook wordt onze site uitgeroepen als "Site van de week" in Featured Link:

New Sites and Resources Guide picks


These are the most interesting new search sites, directories and sources of information about searching the Web, professional research, the search industry, and search engine optimization

Bespioneer dertig zoekmachines! (Search Engine Spies)
New
This large list of search engine (zoekmachine) spy pages is annotated in Dutch, but it's easy enough to use. Most of the site names are self-descriptive. Listed in Keyword Trackers, Spies & Voyeurs.