Ontvang nieuwsbrief:  12319 leden Zet de zoekwekker - Bookmark dit  - Contact - Wie?

100% WEB 1.0
HOOFDMENU
DATABASES:
Personenzoeker
Documentzoeker
Domeindossier
Google Tools
Linkhopper
Begluur zoekenden
NIEUWS:
Nieuws Voelspriet
Nieuws uit USA
Tijdschriftennieuws
Eerder nieuws

ZOEKTIPS:
Google Geheimen

Helpdesk zoeken
De beste zoektips
Mens en Machine

Op de zoeksofa
Waarom zoek ik?
Waarmee zoek ik?
Vriend(in) Voelspriet
Gratis nieuwsbrief
Zoekwekker
Zoeklinks
Zoekgemeenschap
LINKS:
Naakte zoekers
Geheime zoeklinks
NASLAG:
Zoekboeken
Zoekmachines
Dossier Google
Dossier AltaVista
Zoekaudio & Video
Verborgen Web
Cursussen
Onderzoeken
Zoekgeschiedenis
Terug in de tijd

Google Top 100
ZOEKVARIA:
Google Fotoalbum
Geloofwaardigheid

WEBWINKEL

 

Zoekmachines zijn niet zo slim. Als u iets wilt vinden op het internet, moet de intelligentie echt van u komen. Alleen met de juiste zoektrucs krijgt u antwoorden op maat. Samen dresseren we uw zoekmachine met zeven toptips. Uw antwoordenlijstje wordt gegarandeerd korter. Deze week: tip 3. Koppen snellen!

Dresseer uw zoekmachine

tmpB1-1.jpg
Afbeelding gepubliceerd met toestemming van IDG


Door Henk van Ess, www.voelspriet.nl

Scène in een boekwinkel. U zoekt een reisboek over Spanje. Uw blik glijdt over de schappen. Nergens staat de juiste titel. Een verkoper vraagt wat u zoekt. U roept: 'vakantie!'. De verkoper aarzelt geen moment en legt alle aanwezige reisboeken op de balie.

Raar verhaal? Niet op het internet. Zeventig procent van alle gebruikers van zoekmachines tikt maar één woord in, bijvoorbeeld 'hotel', 'vakantie' of'plaatjes'. Vage vragen resulteren steevast in vage antwoorden. Want wat voor hotel zoekt u? Naar welk land wilt u op vakantie? Wat voor plaatjes wilt u bekijken? Of draaien?


Een zoekmachine is als een hond. Hij voert slechts bevelen uit. Op een onduidelijk commando volgt een onduidelijk antwoord. Klagen helpt niet. Pas als u slimme vragen stelt, krijgt u goede antwoorden. Zeven zoektrucs helpen u op weg. Deze week de eerste tip.

 

1.  Gebruik aanhalingstekens

Zoekmachines snappen u niet zomaar. Ze zien geen samenhang tussen de woorden die u tikt. Wilt u een voorbeeld? Zoek in Google naar: fietsen in Nederland. Dat levert ruim 55.000 antwoorden op. Google nam u helaas niet letterlijk. De zoekmachine zocht alleen op de woorden 'fietsen' en 'Nederland' want "in" is a very common word and was not included in your search. Het woordje 'in' deed niet eens mee. Google vindt 'in' een te vaak voorkomend woord en negeert het volledig.

Bovendien hield hij 'fietsen' en 'Nederland' niet bij elkaar. Dat verklaart waarom een document op uw scherm kan komen dat meer op een dagboek lijkt omdat het begint met 'Ik heb een hekel aan fietsen' en eindigt met 'Daarom verhuis ik uit Nederland'.


Dat kan anders. Gebruik aanhalingstekens. In plaats van de losse termen zoekt de zoekmachine nu op de complete zin zoals die tussen de aanhalingstekens staat. Als u bijvoorbeeld in Google typt: "fietsen in Nederland", bevat het antwoordenlijstje een paar honderd resultaten. Opgeruimd staat netjes. Mét aanhalingstekens zoekt u naar het samenhangende begrip "fietsen in Nederland" - alsof u citeert uit het document.


Meer weten? Lees andere voorbeelden in het zoekforum.

2. Denk als een document

Denk eens als een document. Stel, u wilt de geboortedatum van Marco Borsato weten. De kans is groot dat ergens een menselijk wezen op internet een stuk over Borsato heeft geschreven dat begint met: "Marco Borsato, geboren op". Tik dit precies zo in bij Google. U krijgt dan maar l antwoord: het juiste (21 december 1966).

U wilt weten wanneer het Nederlandse voetbal-elftal voor het eerst tegen Joegoslavië heeft gespeeld? Gok met verstand. Tik: "de eerste interland tegen Joegoslavië vond plaats op". Zowel Google als AltaVista geven maar één antwoord (1 november 1967). U maakt steeds een zin waarvan u het einde niet weet, maar waarvan u hoopt dat in het laatste stukje het antwoord staat.

De invultruc kan zelfs helpen bij aankopen van hardware. U overweegt de aanschaf van een goedkope Playstation 2, maar welke spelcomputers zijn beter? Tik in Google: "beter dan PS2". Iemand die "beter dan PS2" in een zin zet, schrijft ongetwijfeld ook wat hij beter vindt. Het klopt: in de antwoordenlijstjes worden de X-box en de pc als alternatieven genoemd.

Het trucje kan alleen werken als u zich verplaatst in de gedachtegang van de schrijver. Denk altijd: hoe zou ik het zélf hebben opgeschreven? Vergeet niet steeds de woorden tussen aanhalingstekens te zetten.

3. Koppie, koppie

De blauwe balk van elke browser bevat ogenschijnlijk saaie informatie. Boven elke webpagina staat (als het goed is) altijd een titel met een samenvatting van het document. Zo is de kop boven www.staatsloterij.nl "De Nederlandse Staatsloterij". De kop boven www.voelspriet.nl is "Voelspriet - zoekmachine, zoeknieuws, zoekhulp en zoekforum".

Doe meer met zo'n titel.

Doorzoek eens de titels van webpagina's. In de krant leest u toch ook eerst de koppen en dan pas de tekst?

Een zoekmachine scant koppen met behulp van een speciaal commando. Ze verschillen per firma. Het commando allintitle: gebruikt u in Google.

Het verschil:

Zoekt U leuke filmpjes? U krijgt ruim 900 antwoorden als u gewoon zoekt op leuke filmpjes. De lijst wordt
in Google 95% kleiner met het commando allintitle: "leuke filmpjes".

Stel U zoekt songteksten van Aimee Mann. Tik in: allintitle: "Aimee Mann lyrics" (let op de spatie tussen allintitle: en de zoektermen). Google vindt 134 documenten met "Aimee Mann lyrics" in de kop. De zoekvraag komt exact overeen met de titel van de webpagina.

U zoekt iets voor uw tuin? In AltaVista tikt u: title:tuinkabouters. De zoekactie levert zeven bruikbare antwoorden op. Bij AltaVista gebruikt u dus title: en is juist geen spatie nodig.
 

SAMENVATTING:

Voorbeeld: "hotels in Amersfoort"

Op http://www.google.com gebruikt u:

allintitle: "hotels in Amersfoort".

Tussen allintitle: en de zoekterm(en) staat een spatie!

Op
http://nl.altavista.com/ gebruikt u:

title:"hotels in Amersfoort".

Tussen title: en de zoekterm(en) staat geen spatie!


Op
http://www.alltheweb.com gebruikt u:

normal.title:"hotels in Amersfoort".

Tussen normal.title: en de zoekterm(en) staat geen spatie!


U kunt bij de meeste zoekmachines ook koppensnellen via 'Geavanceerd zoeken'. Dat geldt voor Google, AltaVista en AlltheWeb, maar ook voor Msn.nl en Lycos.nl.

 

VOLGENDE WEEK: Achterdeurtjes: de beta-zoekmachines.

DIT ARTIKEL VERSCHEEN GEDEELTELIJK IN COMPUTER TOTAAL EN IS MET TOESTEMMING VAN UITGEVERIJ IDG HERPLAATST OP VOELSPRIET.NL


 


KENT U ONZE NIEUWSBRIEF?

JA ik meld me aan voor de
nieuwsbrief met daarin zoeknieuws, zoektips en zoekvragen met antwoorden.