Ontvang nieuwsbrief:  12319 leden Zet de zoekwekker - Bookmark dit  - Contact - Wie?

100% WEB 1.0
HOOFDMENU
DATABASES:
Personenzoeker
Documentzoeker
Domeindossier
Google Tools
Linkhopper
Begluur zoekenden
NIEUWS:
Nieuws Voelspriet
Nieuws uit USA
Tijdschriftennieuws
Eerder nieuws

ZOEKTIPS:
Google Geheimen

Helpdesk zoeken
De beste zoektips
Mens en Machine

Op de zoeksofa
Waarom zoek ik?
Waarmee zoek ik?
Vriend(in) Voelspriet
Gratis nieuwsbrief
Zoekwekker
Zoeklinks
Zoekgemeenschap
LINKS:
Naakte zoekers
Geheime zoeklinks
NASLAG:
Zoekboeken
Zoekmachines
Dossier Google
Dossier AltaVista
Zoekaudio & Video
Verborgen Web
Cursussen
Onderzoeken
Zoekgeschiedenis
Terug in de tijd

Google Top 100
ZOEKVARIA:
Google Fotoalbum
Geloofwaardigheid

WEBWINKEL


Voor het laatst bijgewerkt op 15-06-2008

Waarom moet ik zoeken?


Zoeken op internet is een gedoe. Zoekmachines sturen je met een kluitje in het riet omdat ze niet snappen wat jij bedoelt. Jij tikt 'ik wil de euro op mijn pc', maar de zoekmachine, bijvoorbeeld Google, stuurt je plompverloren naar een website over adsl.

Waarom is dat zo? Wat zijn de redenen? Vier oorzaken op een rij:

a. Internet is een chaos

Internet is decentraal en chaotisch. Niemand is de baas. Niemand ziet toe op een goede indexering. Geen zoekcomputer weet daarom precies wat je bedoelt. Neem nou deze website. Dat plaatje hierboven met daarin "leer zelf beter vinden" en "voelspriet" - daar snapt een zoekmachine tijdens het indexeren niets van. Hij eet alleen maar tekst. Hij heeft ook geen kennis van de betekenis van woorden.

Een zoekmachine neemt alles vreselijk letterlijk. Stel jij wilt een website hebben waar staat hoeveel euro een adsl-verbinding kost. Je zoekt op:

adsl euro website

De kans is groot dat je op DEZE pagina terecht komt. Waarom? Omdat in deze zoekopdracht dezelfde drie woorden (adsl, euro, website) staan als in de inleiding van deze tekst - let op de vetgedrukte woorden. De zoekmachine ziet niet dat ze uit elkaar staan.

Je kunt met slimme trucjes de zaken toch weer naar je hand zetten. Hoe? Lees eerst verder.

b. Het topje van de ijsberg

Zoekmachines zien om allerlei redenen maar een flard van alle informatie op internet. De tien grootste zoekmachines in de wereld zien hoogstens 30 procent van het web, waarschijnlijk zelfs minder. Maar dat zijn altijd nog 500.000.000.000 pagina's. Per dag zou
iemand tachtig jaar lang elke dag 171.23.287 pagina's moeten lezen. Er is dus teveel informatie op het web. Als jij je zoekvraag intikt, krijg je meer antwoorden dan je lief is. Tenzij je de domme zoekmachine te slim af bent.

c. Zoekmachines zijn vervuild

De schoorsteen van de zoekmachine moet roken. Eigenaren van websites betalen steeds vaker voor het recht om opgenomen te worden in jou antwoordenlijstje. Zo kost versnelde indexering van een website van 25 pagina's bij AltaVista enige duizenden guldens per half jaar.

Minder draagkrachtige particulieren, instellingen of stichtingen moeten maar afwachten wanneer de zoekmachine hen bezoekt. Veel zoekmachines doen er nu al meer dan 120 dagen over
voordat ze gratis langskomen, zelfs als jij ze vertelt van je nieuwe website. (Soms komen ze helemaal niet langs)

Als jij naar de euro zoekt, kan het dus gebeuren dat allerlei nuttige informatie op internet over de Euro niet is opgenomen in de index van de zoekmachine.

d. Mensen zoeken verkeerd

Zeventig procent van de mensen zoekt verkeerd op internet. Ze tikken in een zoekmachine maar een enkel woord in. Dat is raar. Stel dat jij een boek wilt hebben over een skivakantie in Tirol. Bij de balie vraag je om hulp. Dan roep je toch niet alleen maar
'vakantie!!'? Niemand snapt je dan. Bij zoekmachines tikken miljoenen mensen elke dag echter steeds maar een enkel woord in. Hier zie je de meest gezochte woorden van een paar weken geleden bij Amerikaanse zoekmachines:

1 halloween
2 yahoo
3 hotmail.com
4 anthrax
5 hotmail
6 sex
7 jokes
8 yahoo.com
9 google
10 ebay

Nergens in deze top tien wordt met twee woorden of meer gesproken. Zoekmachines houden daar niet van. Hoe vager de vraag, hoe slordiger het antwoord. Gebruik altijd twee woorden of meer wanneer je zoekt. En zo zijn er nog veel meer slimme zoektips waardoor je betere antwoorden krijgt. Lees ze op:

ZOEKTIPS


KENT U ONZE NIEUWSBRIEF?

JA ik meld me aan voor de
maandelijkse nieuwsbrief met daarin zoeknieuws, zoektips en zoekvragen met antwoorden.