Ontvang nieuwsbrief:  12319 leden Zet de zoekwekker - Bookmark dit  - Contact - Wie?
 

Hoofdmenu


 

 



Zoeken, maar waarmee?


 

Zoeken op internet is een heel gedoe. De intelligentie komt niet van de zoekmachine, maar moet van jou komen. Hoe slimmer het zoekcommando, hoe korter het antwoordenlijstje.  En dat betekent: hoe langer de vraag, hoe minder en gerichtere resultaten.  Een zoekmachine is als een hond. Hij voert slechts bevelen uit. Op een onduidelijk commando volgt een onduidelijk antwoord. Klagen helpt niet. Pas als je slimme vragen stelt, krijg je goede antwoorden.



Voordat weeen paar handige zoektrucs bespreken, eerste even dit. Waarom moet je eigenlijk zoeken?

Internet is deels ontstaan uit angst voor de atoombom. De Amerikaanse overheid wilde in de jaren zestig op elk gewenst moment een vergeldingsaanval kunnen uitvoeren. Wetenschappers kregen de opdracht een veilig systeem te bedenken. Valt de ene verbinding uit, dan neemt een andere het over - ook al betekent het
een omweg van duizenden kilometers. De wetenschappers slaagden in hun missie.

Informatie op internet wordt in duizenden kleine pakketjes gestopt met op elk pakket het adres waarnaar de gegevens toe moeten. Het geeft niet als het ene pakketje via Tokio naar Amsterdam komt en het ander via Havanna. Het slimme systeem (TCP/IP) plakt aan het eind van de rit alle informatie weer aan elkaar.
Handig, zo'n systeem. Want als de verbinding tussen Utrecht en Amsterdam wegvalt, dan kunt u toch blijven surfen.

 

Maar voor zoeken is het crime. Internet is decentraal en chaotisch. Niemand is de baas. Niemand ziet toe op een goede indexering. Geen zoekcomputer weet precies wat je bedoelt. En toch zoeken maar weinig mensen met drie woorden of meer.

Nog een reden voor de chaos: Zoekmachines zien om allerlei redenen maar een  flard van alle informatie op internet. De tien grootste zoekmachines in de wereld zien hoogstens 30 procent van het web, waarschijnlijk zelfs minder. Dat zijn altijd nog 500.000.000.000 pagina's. Per dag zou iemand tachtig jaar lang
elke dag 171.23.287 pagina's moeten lezen. Er is teveel informatie op het web.  Als jij je zoekvraag intikt, krijg je meer antwoorden dan je lief is.

Daarnaast lijkt een antwoordenlijstje steeds vaker op een klantenlijstje. Ook de  schoorsteen van een zoekmachine moet roken.


Een andere reden waarom je moet zoeken: je zoekt verkeerd. Je tikt maar een enkel woord in (en met jou doen dat dagelijks miljoenen mensen). Laten we eens kijken naar de laatste acht zoekacties bij Voelspriet:

crack
reis
mode
stalis
sars
auto
Kerkwerve
vleermuis

Waarschijnlijk weet de zoeker redelijk wat hij wil, hij zoekt een bijvoorbeeld een reis naar Spanje. 'Eens even kijken wat het woordje reis oplevert' lijkt een logische gedachte, maar is doorgaans zinloos. Vertel de zoekmachine waarheen je wilt. Tik zoveel mogelijk bijzonderheden in. Pas dan begint het ding een beetje
te snappen wat jij wilt.

Scène in een boekwinkel. Je zoekt een reisboek over Spanje. Je blik glijdt over de schappen. Nergens staat de juiste titel. Een verkoper vraagt wat je zoekt. Je roept: 'vakantie!'. De verkoper aarzelt geen moment en legt alle aanwezige reisboeken op de balie. Dat is wat er feitelijk gebeurt wanneer jij het woord vakantie intikt in een zoekmachine. Het ding heeft letterlijk geen flauw idee waar jij heen wilt.

Vroeger tikte maar zeventig procent van alle gebruikers van zoekmachines tikt één woord in,
bijvoorbeeld 'hotel', 'vakantie' of 'plaatjes'. Vage vragen resulteren steevast
in vage antwoorden. Want wat voor hotel zoekt u? Naar welk land wilt u op
vakantie? Wat voor plaatjes wilt u bekijken? Of draaien? Gelukkig tikken mensen vaker twee of drie woorden in (precieze cijfers zijn op aanvraag beschikbaar bij henk@vaness.nl
)

 


1. Hoe begin ik?
================

Er bestaan grofweg zeven types zoekmachines: de digitale allesvreters, de allemansvriendjes, de menselijke zoekmachines, de bijzondere zoekmachines, de weblogzoekers, de nieuwszoekers en de
de zoekmachine-zoekmachines.


a. Digitale allesvreters

Dat zijn zoekmachines die vaak hun index verversen en veel resultaten geven.  Ze verversen hun informatie gemiddeld elke maand (voor kleinere sites) en dagelijks voor de hele grote, dus je hebt weinig kans dat je in het antwoordenlijstje klikt op een niet bestaande website.

VOORBEELDEN:

http://www.alltheweb.com
http://www.altavista.com
http://www.yahoo.com

b. Allemansvriendjes

Dit type zoekmachine kijkt vooral hoe vaak en door wie over een website wordt gepraat. Krijgt een website veel verwijzingen van andere websites, dan komt-ie hoger in je antwoordenlijstje. Ik heb na maanden zoeken de 100 websites gevonden die Google erg belangrijk vindt. Plaatst een site uit deze top 100 een link naar een site buiten de top 100, dan stijgt de laatste weer een paar plekjes. De top 100 staat overigens op
http://www.voelspriet.nl/pageranking/index2.htm

Dit type is handig wanneer je voor een onderwerp een 'opinieleider' nodig hebt.

VOORBEELDEN:

http://www.google.com
http://www.live.com

c. De menselijke zoekmachine

Allesvreters en allemansvriendjes werken volautomatisch. Het is een machine die het werk doet. Er zijn ook zoekmachines met hersens. Mensen beoordelen de informatie, geven die een plek in een rubriek en maken een heldere omschrijving. Het gaat om www.dmoz.nl, waarvan Voelspriet sponsor is.

Ik ben zelf redacteur van zo'n menselijke zoekmachine, de Open Directory. Het is onmogelijk om alle websites ter wereld bij te benen, maar ach, een paar miljoen is een begin.

Dit type zoekmachine is preciezer, maar bevat minder antwoorden en is zeker niet volledig of altijd betrouwbaar. Maar dat is een computergestuurde zoekmachine al helemaal niet. Het ding werkt
heel anders dan gewone zoekmachines. In Dmoz.nl moet je juist niet te uitgebreid willen zoeken. Je
zoekt namelijk niet in de teksten van websites. Je zoekt in de omschrijvingen die redacteuren hebben gemaakt. Stel dat je op zoek bent naar een blauwe volkswagen, dan vind je in Dmoz.nl niks wanneer je heel precies bent: "blauwe volkswagen". Tik je daarentegen 1 woord in:

volkswagen

..dan geeft het ding wel goede antwoorden.

Een vriendin vertelde me laatst dat een kennis van haar een baantje zou willen hebben in een bar op Aruba, maar ze had geen flauw idee welke. Dankzij bijvoorbeeld www.dmoz.nl kun je zo'n vraag in 30 seconden beantwoorden. Laten we eerst even naar de Engelstalige versie van dmoz gaan, te vinden op www.dmoz.org:

Eerst tik je 'Aruba' in. Als eerste antwoord krijg je:

Top: Regional: Caribbean: Aruba

Klik op deze rubriek en je krijgt een onderverdeling:

Arts and Entertainment (1)
Business and Economy (63)
Government (2)
Maps and Views (6)
News and Media (7)
Real Estate@ (8)
Recreation and Sports (18)
Society and Culture (17)
Transportation (0)
Travel and Tourism (64)
Weather (1)

Klik op Business and Economy en je komt bij een nieuwe tak in de boom:

Agents and Distributors (4)
Bookstores (1)
Business Directories (2)
Financial Institutions (3)
Internet (6)
Real Estate (8)
Restaurants and Bars (19)
Shopping (5)
Travel Services (12)

Klik op Restaurants and Bars en je ziet een lijst van 19 horecagelegenheden op
Aruba. Met een gewone zoekmachine was je veel langer aan het zoeken geweest.

VOORBEELDEN:

http://www.dmoz.nl
http://www.dmoz.org


d. Nieuwzoekers

Google News, news.google.nl, doorzoekt dagelijks media op het web. Hoe werkt Google Nieuws? Welke bronnen kiest Google? Hoe betrouwbaar is de informatie? Voelspriet zocht het uit, zie http://www.voelspriet.nl/googlenieuws.htm en komt binnenkort met een permanente Google News Watcher, maar daarover een andere keer meer. Een handleiding hoe u handig nieuws over uw eigen bedrijf, interesseveld of wat dan ook kunt vinden, leest u hier http://www.voelspriet2.nl/forum/index.php/topic,7466.0.html

 

VOORBEELDEN:

http://news.google.nl
www.daypop.com
www.topix.net


e. De bijzondere zoekmachines

Deze categorie bevat de afwijkende zoekmachines. Oingo (ooit overgenomen door Google) kijkt vooral naar de betekenis van woorden. Het ding is nu even gesloten, maar het werkte zo. Tik eens het woord 'Texas' in. Met een klik op een zoekbalk kunt u uitkiezen welke betekenis U wilt. Een muziekgroep? Een Amerikaanse staat? Een plaats in Mississippi? Handig wanneer u perse een specifieke betekenis wilt weten en niet de meest gangbare. Google heeft deze opties nog niet overgenomen. Maar een zoekmachine als www.exalead.com of www.vivissimo.com doet dat wel.

De zoekmachine is vooral bijzonder vanwege de 'wat bedoel je nou eigenlijk'-rubrieken. Elk zoekresultaat
wordt steeds netjes in een rubriek gezet. Daardoor krijgt u alleen maar aanverwante links te zien.  Bij Exalead
hoeft u het allemaal niet zo precies te weten. De zoekhulp helpt  op weg met allerlei associaties. Zoek bijvoorbeeld op ‘Amsterdam’. U kunt daarna gerelateerde zoektermen aanklikken zoals ‘Streets of Amsterdam’. Ook is het mogelijk een categorie te kiezen waarbinnen uw term moet vallen, bijvoorbeeld Recreation and Sports’ . Exalead stelt u in staat om de locatie van de website op te geven en de taal van het document. Ook het type document kan worden aangeklikt, bijvoorbeeld pdf, doc of swf (Flash).

Exalead is trouwens de enige grote zoekmachine ter wereld waarbij u met een sterretje ook kan zoeken op verschillende uitgangen van woorden. Zo vindt u met ‘fietsen*’ niet alleen een fietsenhandel, maar ook een fietsenmaker. Aardig is ook dat van elke site vooraf een klein plaatje is te zien en dat u kunt zoeken op RSS, audio en video.

Ask Jeeves probeert menselijke spreektaal te begrijpen. Fantastisch werkt het nog niet, maar voor geografische vragen is deze zoekmachine meestal wel behulpzaam, bijvoorbeeld 'where do I find a hotel in Amsterdam' of 'where is Schiphol'.

Erg leuk is het speeltuintje van Google, Google Labs, waarmee wordt gestoeid met de nieuwste
zoektechnieken.

VOORBEELDEN:

www.exalead.com
www.ask.com
labs.google.com

f. Metazoekmachines

Metazoekmachines zijn zoekmachines die andere zoekmachines doorzoeken. Ze hebben zelf geen eigen database. Vooral als u een zeldzaam trefwoord heeft of personen zoekt is het handig om een metazoekmachine te gebruiken. Nadeel van de metazoeker is dat u doorgaans zoekcommando's niet kunt verfijnen en dat de resultaten oppervlakkig zijn. In korte tijd worden alleen de eerste resultaten
in de database van de geraadpleegde zoekmachine bekeken. Aardig is Ixquick.com die de gevonden resultaten rangschikt op populariteit.  


VOORBEELDEN:

www.ixquick.nl
www.metacrawler.com
http://www.dogpile.com
http://www.jux2.com

 

g. Zoeken naar weblogs

VOORBEELDEN:
www.technorati.com
http://blogsearch.google.com 

Ga naar http://ranking.thumbshots.com.

 

Het is niet verstandig om al uw eieren in hetzelfde mandje te leggen. Concurrenten Yahoo en MSN Search zien steeds meer resultaten die Google niet ziet (en omgekeerd). Speel maar eens een wedstrijdje tussen

deze drie zoekmachines.

 

Tik in beide vakken het woord fiets in en klik op Rank. Een blauw balletje betekent dat beide zoekmachines de link gevonden hebben. Een leeg balletje is een uniek antwoord. De overlap tussen Google en Yahoo

op het woord ‘fiets’ is maar 12%. U kunt de sites direct bezoeken door op het balletje te klikken. Een wedstrijdje tussen Google en MSN op het woord ‘struisvogelpolitiek’ levert zelfs maar 5% overlap op.



3. Beginnerstips
================

a.  Gebruik aanhalingstekens

Zoekmachines snappen u niet zomaar. Ze zien geen samenhang tussen de woorden die u tikt. Wilt u een voorbeeld? Zoek in Google naar: fietsen in Nederland. Dat levert veel antwoorden op. Google nam u helaas niet letterlijk. De zoekmachine zocht alleen op de woorden 'fietsen' en 'Nederland' want "in" is a
very common word and was not included in your search. Het woordje 'in' deed niet eens mee. Google vindt 'in' een te vaak voorkomend woord en negeert het volledig.

Bovendien hield hij 'fietsen' en 'Nederland' niet bij elkaar. Dat verklaart waarom een document op uw scherm kan komen dat meer op een dagboek lijkt omdat het begint met 'Ik heb een hekel aan fietsen' en eindigt met 'Daarom verhuis ik uit Nederland'.

Dat kan anders. Gebruik aanhalingstekens. In plaats van de losse termen zoekt de zoekmachine nu op de complete zin zoals die tussen de aanhalingstekens staat.

Als u bijvoorbeeld in Google typt: "fietsen in Nederland", bevat het antwoordenlijstje een paar honderd resultaten. Opgeruimd staat netjes. Mét aanhalingstekens zoekt u naar het samenhangende begrip "fietsen in Nederland" - alsof u citeert uit het document.

Meer weten? Lees andere voorbeelden in het zoekforum:
http://www.voelspriet2.nl/forum/index.php/board,6.0.html

 

b. Denk als een document

Denk eens als een document. Stel, u wilt de geboortedatum van Marco Borsato weten. De kans is groot dat ergens een menselijk wezen op internet een stuk over Borsato heeft geschreven dat begint met: "Marco Borsato, geboren op". Tik dit precies zo in bij Google


Het trucje kan alleen werken als u zich verplaatst in de gedachtegang van de schrijver. Denk altijd: hoe zou ik het zélf hebben opgeschreven? Vergeet niet steeds de woorden tussen aanhalingstekens te zetten. Schrijft u krom Nederlands, dan krijgt u doorgaans teksten van slechte spellers of helemaal niets te zien.

c. Koppie, koppie

De blauwe balk van elke browser bevat ogenschijnlijk saaie informatie. Boven elke webpagina staat (als het goed is) altijd een titel met een samenvatting van het document. Zo is de kop boven www.staatsloterij.nl "De Nederlandse Staatsloterij". De kop boven www.voelspriet.nl is "Henk van Ess heet u welkom bij Voelspriet - zoekmachine, zoeknieuws, zoekhulp en zoekforum".

Doe meer met zo'n titel.

Doorzoek eens de titels van webpagina's. In de krant leest u toch ook eerst de koppen en dan pas de tekst?

Een zoekmachine scant koppen met behulp van een speciaal commando. Ze verschillen per firma. Het commando allintitle: gebruikt u in Google.

Het verschil:

Zoekt U leuke filmpjes? U krijgt ruim 900 antwoorden als u gewoon zoekt op leuke filmpjes. De lijst wordt in Google 95% kleiner met het commando

 

 allintitle: "leuke filmpjes"

Stel U zoekt songteksten van Aimee Mann. Tik in:

 

allintitle: "Aimee Mann lyrics"

 

(let op de spatie tussen allintitle: en de zoektermen). Google vindt documenten met "Aimee Mann lyrics" in de kop. De zoekvraag komt exact overeen met de titel van de webpagina.

U zoekt iets voor uw tuin? In AltaVista tikt u:

 

title:tuinkabouters.

 

Bij AltaVista gebruikt u dus title: en is juist geen spatie nodig.


Waar gebruik ik wat?

Voorbeeld: "hotels in Amersfoort"

Op http://www.google.com gebruikt u:

allintitle: "hotels in Amersfoort".

Tussen allintitle: en de zoekterm(en) staat een spatie!

Op http://nl.altavista.com/ gebruikt u daarentegen:

title:"hotels in Amersfoort".

Tussen title: en de zoekterm(en) staat geen spatie!
 
Veel meer tips leest u hier:
http://www.voelspriet.nl/zoektip.htm