Ontvang nieuwsbrief:  12319 leden Zet de zoekwekker - Bookmark dit  - Contact - Wie?

100% WEB 1.0
HOOFDMENU
DATABASES:
Personenzoeker
Documentzoeker
Domeindossier
Google Tools
Linkhopper
Begluur zoekenden
NIEUWS:
Nieuws Voelspriet
Nieuws uit USA
Tijdschriftennieuws
Eerder nieuws

ZOEKTIPS:
Google Geheimen

Helpdesk zoeken
De beste zoektips
Mens en Machine

Op de zoeksofa
Waarom zoek ik?
Waarmee zoek ik?
Vriend(in) Voelspriet
Gratis nieuwsbrief
Zoekwekker
Zoeklinks
Zoekgemeenschap
LINKS:
Naakte zoekers
Geheime zoeklinks
NASLAG:
Zoekboeken
Zoekmachines
Dossier Google
Dossier AltaVista
Zoekaudio & Video
Verborgen Web
Cursussen
Onderzoeken
Zoekgeschiedenis
Terug in de tijd

Google Top 100
ZOEKVARIA:
Google Fotoalbum
Geloofwaardigheid

WEBWINKEL

 

Ruskin tegen Voelspriet: smerige praktijken moeten nu stoppen

ZOEKMACHINES OP VINGERS GETIKT
REAGEREN KAN HIER
1 JULI 2002  AltaVista, Microsoft (MSN), Lycos,  Looksmart, AOL, Direct Hit en iWon stoppen onopvallend allerlei betaalde informatie in antwoordenlijstjes. Bezoekers zien te weinig verschil tussen een eerlijk en gekocht antwoord.

De Amerikaanse waakhond voor eerlijke handel, de Federal Trade Commission (FTC) vindt dat betaalde informatie voortaan duidelijker omschreven moet worden. Commercial Alert, de Amerikaanse consumentenorganisatie die een klacht (zie ook "Geloofwaardigheid van zoekmachines") indiende bij de FTC, verklaart in een eerste reactie tegenover Voelspriet de uitspraak als overwinning te zien.

,,We won. The FTC set forth a good and clear standard, and the search engines will have to come into compliance with it.'' , zegt directeur Gary Ruskin van Commercial Alert tegen Voelspriet. (,,We hebben gewonnen. De FTC heeft een goede en duidelijke standaard gezet en zoekmachines zullen zich daar aan moeten gaan houden.'')

Alle betrokken zoekmachines ontvangen binnenkort een brief van de FTC. Ruskin denkt dat AltaVista, MSN, Lycos en alle anderen flink zullen schrikken.  ,,They had better stop their sleazy, deceptive practices. The FTC made a direct threat of "possible future Commission action" if they don't.'' (,,Ze kunnen nu maar beter stoppen met hun smerige en bedrieglijke praktijken. De FTC dreigt met eventuele actie wanneer ze dat niet doen.'')

De Amerikaanse zoekmachines worden in de brief (download de tekst hier) opgeroepen voortaan eerlijke informatie te geven. Verkapte advertenties met aanduidingen als 'News', 'Resources', 'Featured Listings', 'Partner Search Results' of 'Spotlight' zijn volgens het consumentenbureau van de FTC misleidend. Tot een formele veroordeling met geldboete kwam de FTC niet. Een woordvoerder van de handelscommissie verklaart tegenover Voelspriet dat een brief met richtlijnen vooralsnog afdoende is. ,,Het betekent niet dat wij vanaf nu de praktijken negeren. We gaan er van uit dat de betrokken zoekmachines onze aanbevelingen opvolgen.'' Die zijn:

* betaalde en niet-betaalde antwoorden of zoekresultaten moet duidelijk en ondubbelzinnig van elkaar te onderscheiden zijn

* er mogen geen misverstanden ontstaan over de manier waarop een zoekresultaat tot stand is gekomen.

Verwarrend antwoordenlijstje in AltaVista (30-06-2002). Klik op afbeelding. Bron: Voelspriet.nl

DOWNLOAD TEKST VAN VOELSPRIET-SERVER

Uitspraak van de FTC en brief aan zoekmachines (1.4 Mb)

Met dank aan Bartel Volckaert van www.internetjournalistiek.be

REAGEREN KAN HIER


BRONVERMELDING

Noot voor de media en websites. Gratis overnemen van het nieuws kan zonder toestemming vooraf. Maar noem ons wanneer U onze informatie substantieel gebruikt. Kies a.u.b. uit een van de twee omschrijvingen:
bron: www.voelspriet.nl  of zie ook: http://www.voelspriet.nl/nieuws.htm  


TIPS

Heeft U zelf tips over Nederlandse of buitenlandse zoekmachines? Stuur een tip.


KENT U ONZE NIEUWSBRIEF?

JA ik meld me aan voor de tweewekelijkse nieuwsbrief met daarin zoeknieuws, zoektips en zoekvragen met antwoorden.