Ontvang nieuwsbrief:  12319 leden Zet de zoekwekker - Bookmark dit  - Contact - Wie?

 
Doorzoek Nieuwsgroepen (NL)

De stemming
Wat is je favoriete Nederlandse zoekmachine?
abc-xyz.nl 15.7%
AltaVista NL 15.7%
Ilse 15.4%
All The Web 12.2%
Yahoo 10.8%
Voelspriet.nl 9.8%
Staat er niet bij 8.0%
Northern Light 8.0%
Google NL 4.2%
 Klik HIER om mee te doen

NIEUWSARCHIEF VOELSPRIET.NL
10-21 AUGUSTUS 2001


Eerder nieuws, van 10-21 augustus 2001

21 augustus 2001 Ilse doet stoffig Searchengine.net in de verkoop
20 augustus 2001 Personenzoeker 3.0 maakt persoonlijke gegevens zichtbaar
18 augustus 2001
Nieuwe Copernic met elf Nederlandse zoekmachines
17 augustus 2001
AltaVista gooit alle remmen los met Trusted Feed
15 augustus 2001
Lokatiezoeker Lasoo ziet nu ook Nederland
13
augustus 2001 Ilse lonkt naar Fast voor database All The Web
12 augustus 2001 AltaVista blundert met nieuwe Verticale Wolkenkrabber
12 augustus 2001 Zoekmachines verliezen geloofwaardigheid door geldnood
12 augustus 2001 Google test nieuwe database in alle stilte
12 augustus 2001 Ilse overweegt honderd gulden te vragen voor snelle indexering
11 augustus 2001 Gluur mee met veertig zoekmachines
10 augustus 2001 Search.nl komt met beta-zoeksysteem voor nieuwsgroepen
10 augustus 2001 Aanvang nieuwssectie Voelspriet.nl
 

Of ga naar het laatste nieuws


Ilse doet stoffig Searchengine.net in de verkoop

21 augustus 2001 De bekendste zoekmachine van Nederland, Ilse, doet de meta-zoekmachine Searchengine.net in de verkoop. De nogal onbekende website wordt commercieel al een tijdje niet meer gebruikt. Searchengine.net trekt dagelijks nog geen vijftig bezoekers. Pikant detail is dat Ilse op de site ook zoekresultaten aanbiedt van concurrenten. Dit zegt het bedrijf zelf over de "vergeten" website:

w
ww
.searchengine.net gives you access to the most popular search engines with one simple search form. Just type your search query in the text field above and select the engine of your choice. When you select an other engine, the query is resubmitted

Searchengine.net is currently not commercially used. If you wish to use this domain please contact
postmaster@searchengine.net


Searchengine.net werd op 11 februari 1997 opgericht. Veel bezoek heeft de website nooit getrokken. Het hoogste aantal bezoekers was 93, behaald op 15 november 1999.

Reageer op het nieuws


Personenzoeker 3.0 toont persoonlijke gegevens

20 augustus 2001
"Personenzoeker 3.0" is het nieuwe onderdeel van Voelspriet.nl waarmee in drie stappen persoonlijke gegevens van Nederlanders zichtbaar worden. Het systeem zoekt naar telefoonnummer en adres, e-mail gegevens, vermeldingen op internet en de eventuele website van de persoon in kwestie. Een uitdraai van telefoonnummers en adressen per postcode is mogelijk, vergezeld van een inkomensprofiel van de buurt, opleidingsniveau en gezinstype. Personenzoeker 3.0 maakt handig gebruik van bestaande, openbare internetbronnen en werkt met een vraag- en antwoordsysteem. Binnenkort kan ook op bedrijfsnaam worden gezocht.Reageer op het nieuws


Nieuwe Copernic met elf Nederlandse zoekmachines

18 augustus 2001 In
de nieuwe Copernic 2001 Basic zijn nu elf Nederlandse zoekmachines ingebouwd. De zoeksoftware bezoekt meerdere zoekmachines tegelijk en maakt gebruik van handige filters. In de vandaag verschenen versie is gekozen voor AltaVista Nederland, Excite Nederland, Ilse, Looksmart Nederland, Lycos Nederland, NL-menu, Search.nl, Track, Vinden in Nederland, Vindex en Zoek.nl. Daarnaast wordt abusievelijk NBCi en Fast onder "The Web - The Netherlands" geschaard. Voelspriet heeft de makers hiervan inmiddels op de hoogte gesteld. Download de nieuwe software nu.

AltaVista gooit alle remmen los met Trusted Feed

17 augustus 2001 Z
oekmachine AltaVista gooit alle remmen los: grote bedrijven mogen zich tegen betaling rechtstreeks toegang verschaffen tot de wereldwijde database van de bekende zoekmachine. Vandaag introduceert het bedrijf het 'Trusted Feed'-programma' - de derde poging in korte tijd om adverteerders een betere positie in de zoekmachine te geven.
Ondernemingen kunnen meer dan 500 pagina's direct via XML in de zoekmachine kwijt wanneer ze bereid zijn
daarvoor flink te betalen. Voor elke klik op de website van de adverteerder betaalt de onderneming AltaVista een bepaald bedrag (Cost Per Click).  Eerder introduceerde AltaVista de Verticale Wolkenkrabber (zie 12 augustus 2001) en de Express Inclusion-service (fl 2200.-- gulden voor indexering van 22 pagina's gedurende een half jaar).

Voelspriet vindt dit een
zorgelijke ontwikkeling. Goede websites met een klein of geen budget kunnen weliswaar hun gegevens nog steeds gratis opgeven, maar ze merken dat het maanden duurt voordat zij in de zoekmachine terug te vinden zijn - als dat al gebeurt. Kapitaalkrachtige websites winnen het op deze manier van instellingen, particulieren en ideŽle sites. Zoekmachines horen snel en betrouwbaar antwoorden te geven en daarin past geen lijstje met 'betalende klanten' van AltaVista. Zie ook "Zoekmachines verliezen geloofwaardigheid"


Reageer op dit nieuws


17/08/2001 Toon Verlinden, carbonfiber@dolfijn.nl : "Ik weet ook wel, als je de keuze hebt tussen overleven of stoppen, dan moet je zware beslissingen nemen. Maar zo steekt AltaVista de nek in de eigen strop. Mensen gaan deze zoekmachine steeds minder vertrouwen, waardoor er minder bezoekers komen, waardoor de advertentie-inkomsten tegenvallen en waardoor nog meer halsbrekende toeren uitgehaald worden om geld in het laatje te krijgen. Als dit zo doorgaat, wordt het de ondergang van AltaVista.

Lokatiezoeker Lasoo ziet nu ook Nederland

15 augustus 2001 Perfect is het nog niet, maar de nieuwe Amerikaanse lokatiezoeker Lasoo ziet vanaf vandaag ook Nederland. Uitgangspunt van de zoekmachine is de geografische lokatie. Bij invoer van de woonplaats verschijnt een kaart en kan worden gekozen voor bijbehorende websites en informatie op het gebied van kunst, auto's, handel, eten en drinken, gezondheid, huis, winkelen, sport, transport en toerisme. Volgens Lasoo, ook aanwezig op internet met een bedrijfssite bevat de database gegevens van 25 miljoen bedrijven. De Nederlandse ondersteuning wordt de komende maanden verder uitgebouwd. Op dit moment is het zoekresultaat naar Nederlandse adressen nog ronduit slecht.

Reageer op dit nieuws

Ilse lonkt naar Fast, maker van All The Web

13 augustus 2001 Ilse overweegt flink te gaan sleutelen aan de motor van de eigen zoekmachine. Met Fast, maker van zoekmachine All The Web, zijn gesprekken gaande over een licentie voor de database-technieken van de Noorse firma die voluit Fast Search & Transfer ASA heet. Directeur Paul Molenaar van Ilse geeft nog geen commentaar, net als Fast zelf. Gaat de deal door, dan worden de zoekresultaten van Ilse een stuk beter.

Ilse werd onlangs overgenomen door het Finse Sanoma. Voelspriet vernam dat Ilse niet meer verder wil met de eigen zoektechnologie die nog zwaar leunt op html. Ilse is niet tevreden over de huidige retrieval-technieken die geen popularity-check kennen c.q. ingebakken anti-spamtechnieken hebbenOf in normaal Nederlands: links en rechts wordt het bedrijf ingehaald door Google die wel de populariteit en bezoekcijfers van een site bij de samenstelling van het antwoordenlijstje betrekt.

Door de databasetechnologie (en niet meer) van Fast over te nemen, hoopt Ilse het verloren marktaandeel terug te winnen.  Ilse houdt de eigen look and feel en de startpagina-dochters blijven prominent in het zoeklijstje figureren. Het idee om bij Fast te gaan shoppen komt van Sanoma. De besprekingen met Fast zijn in een vergevorderd stadium.

(Dit artikel is 14 augustus 2001 aangehaald op Webwereld van IDG. )

Reageer op dit nieuws


Altavista blundert met Verticale Wolkenkrabber

12 augustus 2001 Searchengineguide.com brengt het artikel van Voelspriet 'AltaVista Makes Tea Out of Wine' - over de nieuwe reclamestrategie van AltaVista die ook wordt toegepast door het Nederlandse Ixquick.

This month, search engine AltaVista introduces another marketing tool for advertisers after the much debated Express Inclusion. It's called the Vertical Skyscraper......
AltaVista is quietly experimenting with the Skyscraper, but you can see it in action right now. Search for flowers on AltaVista.com and you will certainly get what you asked for - even more. There are flowers everywhere: in the "featured site" list, in the "partner listings", in the new Vertical Skyscraper and in that old-fashioned list called ''search results''.

Reageer op dit nieuws


Zoekmachines verliezen geloofwaardigheid

12 augustus 2001 Zoekmachines, de onmisbare wegwijzers van internet, verliezen hun geloofwaardigheid. Bedrijven kopen zich steeds vaker een weg naar boven in vervuilde resultatenlijstjes. De meeste zoekmachines staan het gesleutel onder de motorkap toe. Ze hebben dringend geld nodig. Looksmart, AltaVista en Inktomi vragen inmiddels geld voor een snelle indexering. Wie bijvoorbeeld gegarandeerd 22 pagina's van een website bij AltaVista wil hebben, is daar ruim 2300 gulden voor kwijt. Lees de details hier.

Reageer op dit nieuws


Google test nieuwe database in alle stilte.

12 augustus 2001 Hoe test een bedrijf in zoekmachines de nieuwste databases? Op internet. Kijk mee.

Reageer op dit nieuws


Ilse overweegt geld te vragen voor indexering

12 augustus 2001 Looksmart, AltaVista en Inktomi vragen inmiddels geld voor een snelle indexering. Wie bijvoorbeeld gegarandeerd 22 pagina's van een website bij AltaVista wil hebben, is daar ruim 2300 gulden voor kwijt. Ilse werkt in alle stilte aan een soortgelijke 'betaalde indexering'. Voor ongeveer honderd gulden per jaar is niet de precieze plek, maar wel de aanwezigheid van de website gegarandeerd in de zoekmachine. Het is een zorgwekkende ontwikkeling. Een consument wil een snel en goed antwoord en dat is meestal niet een veredeld lijstje van klanten van de zoekmachine.  (uit het artikel 'Zoekmachines verliezen geloofwaardigheid)

Reageer op dit nieuws


Gluur mee met veertig zoekmachines

11 augustus 2001 De toonaangevende site over zoeken, Websearch About, is gecharmeerd van onze 'Begluur zoekmachines'-sectie met daarin inmiddels meer dan veertig zoekspionnen. Ook wordt onze site uitgeroepen als "Site van de week" in Featured Link:

New Sites and Resources Guide picks


These are the most interesting new search sites, directories and sources of information about searching the Web, professional research, the search industry, and search engine optimization

Bespioneer dertig zoekmachines! (Search Engine Spies)
New
This large list of search engine (zoekmachine) spy pages is annotated in Dutch, but it's easy enough to use. Most of the site names are self-descriptive. Listed in Keyword Trackers, Spies & Voyeurs.