Ontvang nieuwsbrief:  12319 leden Zet de zoekwekker - Bookmark dit  - Contact - Wie?

100% WEB 1.0
HOOFDMENU
DATABASES:
Personenzoeker
Documentzoeker
Domeindossier
Google Tools
Linkhopper
Begluur zoekenden
NIEUWS:
Nieuws Voelspriet
Nieuws uit USA
Tijdschriftennieuws
Eerder nieuws

ZOEKTIPS:
Google Geheimen

Helpdesk zoeken
De beste zoektips
Mens en Machine

Op de zoeksofa
Waarom zoek ik?
Waarmee zoek ik?
Vriend(in) Voelspriet
Gratis nieuwsbrief
Zoekwekker
Zoeklinks
Zoekgemeenschap
LINKS:
Naakte zoekers
Geheime zoeklinks
NASLAG:
Zoekboeken
Zoekmachines
Dossier Google
Dossier AltaVista
Zoekaudio & Video
Verborgen Web
Cursussen
Onderzoeken
Zoekgeschiedenis
Terug in de tijd

Google Top 100
ZOEKVARIA:
Google Fotoalbum
Geloofwaardigheid

WEBWINKEL


 

Doorzoek Nieuwsgroepen (NL)

Wat is je favoriete Nederlandse zoekmachine?
abc-xyz.nl  
AltaVista NL
Ilse
All The Web  
Yahoo
Voelspriet.nl  
Staat er niet bij  
 Klik HIER om mee te doen

advertentie


 


 


Ilse maakt claims
nog niet waar

22 oktober 2001 De vernieuwde zoekmachine Ilse geeft bijna vijftig procent minder antwoorden dan voorheen. Ilse's objectief bedoelde Internetgids bevat commerciŽle informatie en is bovendien incompleet. Verwijzingen naar startpagina's doen regelmatig niet terzake.

Dat blijkt uit het uitgebreide onderzoek van Voelspriet naar de nieuwe zoekmachine van Ilse, de best bezochte zoekdienst van Nederland. De zoekresultaten van Ilse bevatten veel minder rommel dan in de oude editie, maar de antwoordenlijstjes zijn nog steeds niet van het hoogste niveau. Buitenlandse zoekdiensten als Google of AlltheWeb leveren meer en betere resultaten aan Nederlanders en Belgen.

De conclusies van Voelspriet staan haaks op de claims van Ilse Media Groep, bekend van Ilse, Nu.nl en Startpagina.nl. Ilse gaat tegenover Voelspriet en ook Webwereld nauwelijks op het onderzoek in. Bert Wiggers van Ilse: "Je kan altijd wel wat vinden als je maar hard genoeg zoekt."


Figuur 1: dertien populaire zoekwoorden leveren bij Ilse Nieuwe stijl minder antwoorden op.


Noot bij het onderzoek: Ilse heeft met de nieuwe zoekmachine  'de gewone surfer' als doelgroep. Voelspriet testte daarom op simpele, vaak enkelvoudige trefwoorden.

Claim 1: meer websites in antwoordenlijstje

,,De zoekmachine bezoekt anderhalf keer zoveel websites als voorheen.''
(bron: persbericht Ilse, woensdag 17 oktober)


Voelspriet stelde driehonderd zoekvragen
aan de oude en de nieuwe Ilse. Zowel bij het zoeken naar populaire trefwoorden (vakantie, auto, verzekering, pc, internet) als samengestelde begrippen (driver voor soundblaster, vakantie in Benidorm) en ook speciale zoekvragen blijkt het aantal antwoorden gehalveerd.

Zoekterm

      Ilse oud, 11-10-2001

       Ilse nieuw, 18-10-2001

     
auto 31765 11505
fiets 8398 2254
vakantie 18232 5538

documenten
58395 15765

Figuur 2: drie eenvoudige en populaire zoektermen. Op 12 oktober leveren ze nog 58.395 documenten op, een week later is dat nog maar 15.765 documenten.

De zoekmachine van Ilse laat nu websites nauwelijks meer dubbel zien, maar dat dat kan niet de verklaring zijn voor de kleinere lijst aan zoekresultaten. Zoeken naar bijvoorbeeld "mp3 van Madonna'' leverde bij de oude Ilse juist meer websites op, net als een veertigtal andere trefwoorden.

Zie ook de voorbeelden in twee Excel-bestanden, Vijftien samengestelde zoektermen en Twaalf veel voorkomende zoektermen Van andere zoekopdrachten zijn desgevraagd screenshots verkrijgbaar, mail ons op vraag@voelspriet.nl.

Claim 2:  nauwelijks ongewilde resultaten

,,De kans dat een zoekopdracht ongewilde resultaten oplevert, is miniem geworden.''

(bron: promotievideo op de eigen nieuwssite Nu.nl)

Zoekmachines geven per definitie ongewenste antwoorden omdat zij geen betekenis kunnen toekennen aan het zoekbegrip (trap = trapje, schop, vliegtuigtrap, val in het Engels) en ook de context niet kennen.

De claim
van Ilse blijkt onhoudbaar. Zo levert het al eerder genoemde, simpele zoekwoord 'trap' als hoogste zoekresultaat een radardetector op. Tweede is een verwijzing naar de horrorpagina Terror Trap, het derde antwoord verwijst naar een evenementenbureau.



Zoeken naar 'kunst' (zie ook onze tip) levert in de top tien evenveel goede als foute antwoorden op. Zo staan drie wijnhandelaren hoog in het lijstje, wordt naar het Van Dale taalweb verwezen en naar een site over Alexander en Maxima. Vijftig procent van de resultaten doen eveneens niet ter zake bij het zoeken naar 'stoel': een verwijzing naar het Vaticaan, een golfshop, een makelaar, een kunstsite en een site voor infraprojecten.

Elke zoekmachine kampt met het manco van ongewenste zoekresultaten. Opmerkelijk is dat Ilse toch blijft claimen dat de zoekmachine nauwelijks ongewilde resultaten produceert.

2. Claim 3:  redacteuren controleren resultaten

"Ilse schakelt eigen redacteuren in"
(bron: artikel op Emerce)

De eigen webgids van Ilse bevat volgens Voelspriet niet altijd objectieve en incomplete informatie. Ook staan op pagina's storend veel schrijf- en tikfouten.

a. niet objectief

Wie zoekt op Ilse, krijgt in de rechterbalk af en toe verwijzingen naar Ilse's Internetgids. Het bedrijf claimt dat deze gids door redacteuren is gemaakt en objectieve informatie bevat. Maar er staan verkapte advertenties in de gids. Voorbeeld: zoekvraag 'zoekmachine'. Een bedrijf mag in de Webgids van Ilse zijn eigen omschrijving geven:



Aan deze tekst is geen redacteur te pas gekomen. Ook een particulier schreef zijn eigen tekst:



In veel andere rubrieken staan ook woorden als 'onze', 'mijn' en andere bezittelijke voornaamwoorden die aantonen dat de teksten van de redacteuren niet objectief zijn en vrijwel zeker door de bron zelf zijn geschreven.



REAGEREN? KLIK HIER

(b) de webgids is incompleet

De webgids van Ilse is beperkt in omvang.  Zo ziet Ilse nog geen dertig hotels in Nederland en bevat de hoofdrubriek auto een ratjetoe van negentien onvergelijkbare websites: autoruitservice,  de site van BP Nederland en een verwijzing naar United Consumers. Wie voor een overzicht van regionale dagbladen kiest, krijgt maar acht kranten te zien, een fractie van alle titels.

(C) tik- en redigeerfouten

Op veel pagina's staan storende tik- en redigeerfouten, een teken dat de webgids haastig in elkaar is gezet. Neem bijvoorbeeld de rubriek regionale kranten:

Claim 4: goede integratie met Startpagina

De integratie met de Startpagina-dochter blijkt beperkt omdat de zoekwoorden niet voldoende worden gewogen. Zo verwijst "hotel in Amersfoort" niet naar 033.pagina.nl, waarop het (overigens beperkte) overzicht van hotels in Amersfoort staat. Wel staan er niet terzake doende verwijzingen naar wereldsteden.pagina.nl , bestuurskunde.pagina.nl en goudengids-den-haag pagina.nl.

REAGEREN? KLIK HIER

 
Figuur 3 De verwijzing naar Startpagina-dochters is nog lang niet perfect bij Ilse

Reacties:

Litouwen is toch Litouwen?

Ook wij van www.landenweb.com zijn behoorlijk ontevreden over de nieuwe Ilse. Onder de oude zoekmachine stonden bijna al onze landen op de eerste twee pagina's. Maar als je nu bijvoorbeeld Litouwen intikt staan wij ineens op de 72ste plaats. Op de eerste twee pagina's vindt je nu sites die praktisch geen info over Litouwen geven. Er staan zelfs veel sites in de Litouwse taal op de eerste pagina's met treffers, absurd natuurlijk. Op Google staan wij op de eerste plaats met Litouwen, zoals het hoort vinden wij: als iemand Litouwen intikt hoort hij op de eerste pagina sites aan te treffen die algemeen over Litouwen gaan.

Geert Willems
g.willems@bibliotheek.rotterdam.nl



Slechte ervaring


De webgids van Ilse wordt heel slecht bijgehouden. Al in juni van dit jaar
heb ik daar http://www.arbeidsmakelaar.nl aangemeld bij de webgids. Ik heb geen reactie gehad en de site is ook niet opgenomen.

Bovendien zijn na de verbouwing van Ilse heel veel pagina's van mijn eigen
sites er gewoon uitgegooid. Van http://www.pollekeweb.nl zijn nog maar 2
vermeldingen over van de vele pagina's die de website heeft (Google geeft 8 pagina's met resultaten op zoekwoord 'pollekeweb'). En van
http://www.pollekeweb.com vindt je zelfs helemaal niets meer terug.

Op mijn belangrijkste keyword (homevideos) ben ik niet eens meer te vinden in Ilse. Als resultaat op dat zoekwoord krijg je welgeteld 6 sites, waarvan nr. 1 en 2 iig niet relevant zijn en nr.3 niet meer bestaat.

Met vriendelijke groet,

Paul Verberk
pollekeweb@HotPOP.com
 

Ilse terug naar af?

Met interesse heb ik uw artikel over de 'new and improved' Ilse gelezen. En dat het aantal resultaten dusdanig geslonken was, was mij nog niet eens opgevallen, maar nu ik dat zo lees, doet mij dat denken aan het volgende.
 
In begin september, nog voor de veranderingen, heb ik een website via Ilse in de database laten opnemen. Het ging hier om http://www.geocities.com/voermansvlees. Dit ging allemaal erg soepel, snelle reactie en snel opgenomen. Echter, toen ik zocht op de trefwoorden Voermans Vlees (voorheen de nr. 1 positie bij de oude Ilse), bleek de site helemaal te zijn verdwenen. Sterker nog, er zijn nu helemaal geen resultaten meer, terwijl er toen ook nog andere sites vermeld werden.
 
Mijn idee is nu bijna dat ze de toevoegingen van de laatste maand(en) niet eens meegenomen hebben in hun upgrade, en dus teruggevallen zijn qua grootte van de database met links naar een niveau van een maand, een half jaar, een jaar geleden?
 
Met vriendelijke groet,
 
Gert-Jan van Agtmaal
 
P.S. wat de relevantie van startpagina dochters betreft die getoond worden, het is inderdaad slecht gesteld. Ondernemingsraad.pagina.nl als ik op zoek ben naar informatie over Vlees?

REAGEREN? KLIK HIER

Ilse is een ideale zoekmachine

Ik
hoop van harte dat Ilse het net zo goed gaat doen als voor de
veranderingen. Het was in elk geval een ideale zoekmachine. Het aanmelden
(verwerken) van websites duurt nu veel langer, maar daar staat t.o. dat je
je wel snel bij 5 verschillende dochterpagina's van Startpagina kan opgeven.
Dat is anders namelijk een drama wat vreselijk veel tijd kost (maar dat gaat
dus over Startpagina).

Verder noemen jullie AltaVista als goede zoekmachine, nou dat valt dus even
vies tegen! Ik heb al maanden geleden een van onze medische websites
(www.prostaat.nl) aangemeld bij AltaVista maar nog steeds is er geen
vermelding (en dat ligt niet aan de website). AltaVista is gewoon slecht
geworden want loopt een aantal maanden (3 zeker) achter.

Vriendelijke groet,

Drs. Christiaan Melissen
cmelissen@websnap.nl

REAGEREN? KLIK HIER


advertentie



BRONVERMELDING

Noot voor de media en websites. Gratis overnemen van het nieuws kan zonder toestemming vooraf. Maar noem ons wanneer U onze informatie substantieel gebruikt. Kies a.u.b. uit een van de twee omschrijvingen:
bron: www.voelspriet.nl  of zie ook: http://www.voelspriet.nl/nieuws.htm  


TIPS

Heeft U zelf tips over Nederlandse of buitenlandse zoekmachines? Stuur een tip.


KENT U ONZE NIEUWSBRIEF?

JA ik meld me aan voor de tweewekelijkse nieuwsbrief met daarin zoeknieuws, zoektips en zoekvragen met antwoorden. Start uw e-mailsoftware niet? Gebruik dan een formulier om U aan te melden en vermeld "Stuur mij de nieuwsbrief"