Ontvang nieuwsbrief:  12319 leden Zet de zoekwekker - Bookmark dit  - Contact - Wie?
Terug naar het nieuws
Terug naar beginscherm 

 

Doorzoek Nieuwsgroepen (NL)

Wat is je favoriete Nederlandse zoekmachine?
abc-xyz.nl  
AltaVista NL
Ilse
All The Web  
Yahoo
Voelspriet.nl  
Staat er niet bij  
 Klik HIER om mee te doen

advertentie


 



Lege kas dwingt Ilse tot inkeer

EXCLUSIEF
5 oktober 2001
met aanvulling op 8 oktober 2001 Geldgebrek is de belangrijkste oorzaak van de koerswijziging van Ilse om eigen startpagina's hoog in antwoordenlijstjes te zetten. Ilse stond wel degelijk op het punt een contract te tekenen met zoektechnologiefirma Fast, maar de deal ketste op het allerlaatste moment af.

Dat
valt af te leiden uit een toelichting van technisch directeur John M. Lervik van
Fast Search & Transfer ASA, eigenaar van AlltheWeb, op de mislukte deal met Ilse. Lervik, in een uitvoerig telefoongesprek met Voelspriet. ,,Het contract stond op het punt om getekend te worden, maar geldgebrek nekte Ilse.''

Aan de beslissing om de zoekmachine niet flink te verbeteren, ging een behoorlijke machtsstrijd binnen Ilse vooraf. Paul Molenaar, de nieuwe directeur van Ilse, zei vorige week dat zijn doelgroep niet zit te wachten op een grote en objectieve index. Hij nam 'heel bewust' afscheid van professionele researchers. In werkelijkheid waren volgens Larvik de besprekingen met Fast, wereldwijd gewaardeerd om hun goede zoekresultaten, vergevorderd.

Ilse had 'de beste bedoelingen' om de verouderde zoekmachine uit de mottenballen te halen. Larvik: ,,Alles is op alles gezet door Ilse om de zoekresultaten beter en uitgebreider te maken. In juni hebben we met Ilse een lang gesprek gevoerd in Oslo.'' Molenaar was toen nog niet benoemd. ,,Het enthousiasme was groot. Ze waren vast besloten met ons in zee te gaan. Het contract zou in augustus worden getekend.''

De champagne stond bijkans koud, maar toen kwam Molenaar. Het feest ging niet door. De nieuwe CEO zag vooralsnog af van een nieuwe partner. aanvulling 8 oktober 2001 Ilse moest volgens Larvik agressief in de kosten snijden vanwege tegenvallende omzetten. Bij Fast viel het nieuws slecht. Aanvankelijk werd gedacht dat de order aan Google was gegund. einde aanvulling  8 oktober 2001 Maar Ilse sloot noch met Fast noch met Google een deal. Larvik: ,,Dat was niet alleen voor ons een teleurstelling, maar ook voor de ambitieuze mensen binnen Ilse. Het heeft niet zo mogen zijn. Ik wens Ilse niettemin veel succes.'', zegt Larvik.

Molenaar had eerder in Emerce al zijn agenda op tafel gelegd. Hij zei kort na zijn aanstelling: ,,Mijn belangrijkste taak wordt het winstgevend maken van het hele bedrijf. Ik ga nadrukkelijk kijken naar de kosten, na met iedereen gepraat te hebben. Verder vind ik dat we de geloofwaardigheid van adverteren op internet moeten bewijzen. Als marktleider moeten we op alle fronten meedoen om onderzoek naar de effectiviteit van internetreclame te stimuleren.''

Zie ook: Ilse 'nieuwe stijl': eigen sites eerst

Persbericht Ilse
Amsterdam 12 oktober - ilse vernieuwt met ingang van woensdag
17 oktober haar zoekmachine volledig.  De bekendste en best
bezochte zoekmachine van Nederland (45 % marktaandeel) gaat
sterk gebruik maken van zoekresultaten die eerst door redacteuren
zijn gescreend. Met de nieuwe methode geeft ilse de beste
antwoorden op de 1.000 meest gezochte zoekwoorden. Het is de
belangrijkste wijziging van ilse sinds de introductie van de dienst.

ilse heeft de nieuwe zoekmethode uitgebreid getest onder
gebruikers, met positieve resultaten. De nieuwe zoekmachine geeft
bij 97% van de 1.000 meest populaire zoekvragen sites terug die
door redacteuren bekeken zijn. De redacteuren zijn afkomstig van
Startpagina-dochters, NU.nl en andere diensten van ilse media. De
persoonlijke check wordt aangevuld met de ilse internetgids, een
webgids met een groot aan gerecenseerde websites. Daarnaast
zoekt ilse volgens de gangbare manier maar liefst 1,5 keer zoveel
websites als voorheen. ilse combineert het beste van mens en
machine. 

In overzichtelijk gescheiden blokken worden zoekresultaten
bovendien aangevuld met relevante Startpagina-dochters,
nieuwsberichten, ilse diensten en site adressen van adverteerders.
De nieuwe zoekmethode geeft een krachtig antwoord op het steeds verder uitdijende en daardoor meer vervuilde internet. De kans op  spam, ongewilde zoekresultaten, is geminimaliseerd.

 


advertentie



BRONVERMELDING

Noot voor de media en websites. Gratis overnemen van het nieuws kan zonder toestemming vooraf. Maar noem ons wanneer U onze informatie substantieel gebruikt. Kies a.u.b. uit een van de twee omschrijvingen:
bron: www.voelspriet.nl  of zie ook: http://www.voelspriet.nl/nieuws.htm  


TIPS

Heeft U zelf tips over Nederlandse of buitenlandse zoekmachines? Stuur een tip.


KENT U ONZE NIEUWSBRIEF?

JA ik meld me aan voor de tweewekelijkse nieuwsbrief met daarin zoeknieuws, zoektips en zoekvragen met antwoorden. Start uw e-mailsoftware niet? Gebruik dan een formulier om U aan te melden en vermeld "Stuur mij de nieuwsbrief"