Ontvang nieuwsbrief:  12319 leden Zet de zoekwekker - Bookmark dit  - Contact - Wie?

100% WEB 1.0
HOOFDMENU
DATABASES:
Personenzoeker
Documentzoeker
Domeindossier
Google Tools
Linkhopper
Begluur zoekenden
NIEUWS:
Nieuws Voelspriet
Nieuws uit USA
Tijdschriftennieuws
Eerder nieuws

ZOEKTIPS:
Google Geheimen

Helpdesk zoeken
De beste zoektips
Mens en Machine

Op de zoeksofa
Waarom zoek ik?
Waarmee zoek ik?
Vriend(in) Voelspriet
Gratis nieuwsbrief
Zoekwekker
Zoeklinks
Zoekgemeenschap
LINKS:
Naakte zoekers
Geheime zoeklinks
NASLAG:
Zoekboeken
Zoekmachines
Dossier Google
Dossier AltaVista
Zoekaudio & Video
Verborgen Web
Cursussen
Onderzoeken
Zoekgeschiedenis
Terug in de tijd

Google Top 100
ZOEKVARIA:
Google Fotoalbum
Geloofwaardigheid

WEBWINKEL

Ilse 3.0 weinig innovatief

Door Laurens Lammers

25 november 2002
Ilse, ooit 's Neerlands meest gebruikte zoekmachine, gaat zijn zoektechnologie van buitenaf halen. Een 'totaal vernieuwde zoeksite', codenaam: Ilse 3.0, moet Ilse weer iets van haar oude glamour terug gaan geven. Henk van Ess, die de site op de voet volgt, ziet in het plan echter weinig innovatiefs. Een laatste stuiptrekking is het nog net niet.

Plannen van Ilse Media (http://www.ilse.nl) om meer tijd en geld te steken in de eigen zoekindex, hebben tot nog toe weinig resultaat gehad. Het marktaandeel van Ilse ten opzichte van Google blijft dalen. Google zit volgens de laatste gegevens al op ruim veertig procent. Met Ilse ging het de laatste jaren dezelfde kant op als met AltaVista. Door de zoeksite uit te bouwen tot één grote dienstverleningsportal - en geen investeringen te doen in de eigen zoektechnologie - werden duizenden (bij AltaVista zelfs miljoenen) bezoekers weggejaagd. Een samenwerking met het Noorse Fast Search (http://www.fastsearch.com), om iets aan het geschonden blazoen te doen, liep op niets uit. Ilse zou op het laatste moment zijn afgehaakt door geldgebrek. Ook een samenwerking met Google ging - om onbekende redenen - niet door. Dat Ilse Media er niet in slaagt zijn zoekmachine op eigen kracht te verbeteren, is ondertussen wel duidelijk. Daarvoor ontbreekt het ook aan goed gekwalificeerd personeel. Bij het bedrijf verdwenen ruim vijftig van de honderd banen, waaronder veel softwareprogrammeurs.

Middle of the road

Dat Ilse marktaandeel verliest, heeft mede met de gebruikte zoektechnologie te maken, zegt Henk van Ess, oprichter van Voelspriet.nl (http://www.voelspriet.nl). "Ilse laat nogal gekleurde zoekresultaten zien. Eigen startpaginadochters krijgen bijvoorbeeld hogere plaatsen in de zoekresultaten dan andere websites. De spidertechnologie van Ilse is bovendien gebaseerd op zwaar verouderde HTML-technologie. Die gaat nu geleverd worden door WiseGuys, dat op internet onder meer verantwoordelijk is voor de zoektechnologie van de Wegener-kranten, zoals het Utrechts Nieuwsblad." Volgens Van Ess neemt Ilse Media door de samenwerking met WiseGuys (http://www.wise-guys.nl) definitief afscheid van zijn eigen documentenzoeker op het internet. In plaats daarvan wordt een licentie genomen op de spidertechnologie van WiseGuys. Van Ess: "Waar ik vooral nieuwsgierig naar ben, is in hoeverre startpaginadochters ook in Ilse 3.0 bevoordeeld zullen worden boven andere sites. Ik vrees echter dat de objectiviteit van de nieuwe site niet veel beter zal zijn als die van de oude. Ilse Media investeert ook niet in de allernieuwste zoektechnologie. De verouderde spidertechnologie krijgt alleen een update naar 'middle of the road'-kwaliteit."

Geen innovatie

Van Ess ziet de update ook helemaal niet als een innovatie. Ilse zou zijn belangrijkste troef, de spider achter de database, zelfs uit handen geven. "De spider is het kroonjuweel van een zoekmachine. Het vergaren van de database is Ilse's 'core business'. Natuurlijk blijft alles eigendom van Ilse en draaien de spullen op eigen computers. Maar slimme programmeurs die nieuwe, creatieve dingen bedenken zijn er niet meer. Sommigen noemen Ilse al een marketingkantoor." Paul Molenaar, algemeen directeur van Ilse Media, noemt de kritiek van Van Ess 'kolder'. "Een spider is belangrijk in het proces, maar niet het allerbelangrijkste. Wij, en ik denk de meeste makers van zoekmachines, zullen zeggen dat het 'rankingmechanisme' het belangrijkste is. De doelstelling is om op de eerste resultatenpagina datgene te leveren wat de gebruiker zoekt. Daar is niet de spider, index of database voor verantwoordelijk, maar de code die nagaat of een bepaalde gevonden pagina aansluit bij het informatieverzoek. Ofwel: het ranking-algoritme. Door zo'n code in te kopen, boekt Ilse snelheidswinst," meent Molenaar. "Dat wat er al is, hoeft ook niet meer geprogrammeerd te worden."

'Keurig stabiel'

Ilse 3.0 zou ook geen reactie zijn op Google of een poging om marktaandeel terug te winnen. Volgens Molenaar is het aantal zoekopdrachten binnen Ilse 'keurig stabiel'. "Alleen: wij zijn daar niet tevreden mee en willen groei. Dat wat je doet, moet je goed doen, ongeacht je andere bezigheden. De filosofie van WiseGuys over zoekmachines sluit bij de onze aan. We zitten niet in elkaars vaarwater en kunnen elkaar alleen versterken." Op de vraag één goede reden te noemen om Ilse 3.0 als zoekmachine te gebruiken, zegt Molenaar: "We kunnen er straks een hele hoop noemen. Maar eerst moeten we de zoekmachine afmaken en de resultaten voor zich laten spreken." Over concrete vernieuwingen wil hij niets kwijt. "Daar kan ik pas meer over zeggen als Ilse 3.0 live gaat", aldus Molenaar. AltaVista is Ilse overigens voor. Dat bedrijf lanceerde deze week een compleet nieuwe site. De zoekmachine, die ruim een jaar geleden nog 15,6 miljoen bezoekers per maand trok maar tegenwoordig 'slechts' 5,6 miljoen per maand, heeft de portal geheel afgeschaft en lijkt de filosofie van Google te hebben gekopieerd met een sobere, uitgeklede site zonder irritante popups. Advertenties staan in piepkleine blokjes naast de zoekresultaten. Of er ook in nieuwe technologie is geïnvesteerd, is onbekend. Voorlopig blijft Google ook AltaVista veruit de baas.

Dit artikel is met toestemming van  de auteur herplaatst. 

 


KENT U ONZE NIEUWSBRIEF?

JA ik meld me aan voor de
nieuwsbrief met daarin zoeknieuws, zoektips en zoekvragen met antwoorden.