Ontvang nieuwsbrief:  12319 leden Zet de zoekwekker - Bookmark dit  - Contact - Wie?

100% WEB 1.0
HOOFDMENU
DATABASES:
Personenzoeker
Documentzoeker
Domeindossier
Google Tools
Linkhopper
Begluur zoekenden
NIEUWS:
Nieuws Voelspriet
Nieuws uit USA
Tijdschriftennieuws
Eerder nieuws

ZOEKTIPS:
Google Geheimen

Helpdesk zoeken
De beste zoektips
Mens en Machine

Op de zoeksofa
Waarom zoek ik?
Waarmee zoek ik?
Vriend(in) Voelspriet
Gratis nieuwsbrief
Zoekwekker
Zoeklinks
Zoekgemeenschap
LINKS:
Naakte zoekers
Geheime zoeklinks
NASLAG:
Zoekboeken
Zoekmachines
Dossier Google
Dossier AltaVista
Zoekaudio & Video
Verborgen Web
Cursussen
Onderzoeken
Zoekgeschiedenis
Terug in de tijd

Google Top 100
ZOEKVARIA:
Google Fotoalbum
Geloofwaardigheid

WEBWINKEL

 

Google ziet geen heil in researchers

reageer 6 december 2002 Google steekt geen extra geld in nieuwe opties voor professionele researchers. Dat heeft woordvoerder Jeff Dean verklaard op een conferentie voor online-professionals in Londen. De zoekmachine richt zich liever op 'het grote publiek' dan op 'een kleine groep fijnproevers'.

Omdat slechts 3% van alle gebruikers van Google de geavanceerde opties gebruikt, heeft uitbreiding van bijzondere opties (zoals zoeken in de blauwe balk van browsers via allintitle:) geen  prioriteit. ,,We zijn niet van plan daar veel geld in te steken.'', aldus Dean.

Andere plannen, aldus Dean, zijn een verbeterde database (minder slordigheden), een verhoogd gebruikersgemak (mogelijk een nieuw jasjes voor Google) en contextuele zoekopties, waaronder pogingen om de betekenis van een woord te bepalen en het doen van zoeksuggesties via synoniemen, vergelijkbaar met Prisma van AltaVista. Dean zei ook dat gebruikers Google meer naar hun hand kunnen zetten met persoonlijke opties.

Actualiteit

Dean herhaalde dat Google meer geld wil steken in de actualiteit van de database, zie ook het stuk op Voelspriet van 10 september. Populaire websites worden al niet meer eens in de maand bezocht, maar dagelijks. Daardoor is de informatie in Google 'verser' geworden.

Het probleem van Google is dat nieuwe websites op internet maanden moeten wachten voordat er genoeg over ze wordt 'gepraat' (via de verwijzingen van andere websites). Google neemt nieuwelingen pas serieus wanneer er voldoende hyperlinks naar de sites zijn en laat dit zwaar meewegen in de zogenoemde 'pageranking' die bepaalt hoe hoog een website in een antwoordenlijstje staat.  Gevolg is dat een nieuwkomer soms maanden moet wachten voordat hij bij de eerste 1000 antwoorden staat.

Nieuwe websites krijgen volgens Dean nu sneller bezoek, ook als er nog weinig verwijzingen zijn. Met name websites met minder gangbare inhoud profiteren van deze koerswijziging, bijvoorbeeld een net geopende website met 'recepten met eekhoorntjesbrood'. Een nieuwe website met mp3's zal minder snel opvallen omdat deze concurrentie heeft van sites die al veel hyperlinks hebben van anderen.

Bijna tien procent van alle zoekvragen bij Google bevat trouwens spelfouten.




update Nate Tyler van Google laat Voelspriet weten dat de speech van Jeff Dean niet beschikbaar kan worden gesteld via deze site. ,,Many apologies, but as a matter of policy we do not distribute copies of keynote addresses.''



BRONVERMELDING

Noot voor de media en websites. Gratis overnemen van het nieuws kan zonder toestemming vooraf. Maar noem ons wanneer U onze informatie substantieel gebruikt.

Kies a.u.b. uit een van de  omschrijvingen:


Bron: www.voelspriet.nl


Lees ook het bericht Google ziet geen heil in researchers

Z
ie ook Voelspriet


TIPS

Heeft U zelf tips over Nederlandse of buitenlandse zoekmachines? Stuur een tip.



KENT U MIJN NIEUWSBRIEF?

JA ik meld me aan voor de
maandelijkse nieuwsbrief met daarin zoeknieuws, zoektips en zoekvragen met antwoorden.