Ontvang nieuwsbrief:  12319 leden Zet de zoekwekker - Bookmark dit  - Contact - Wie?

100% WEB 1.0
HOOFDMENU
DATABASES:
Personenzoeker
Documentzoeker
Domeindossier
Google Tools
Linkhopper
Begluur zoekenden
NIEUWS:
Nieuws Voelspriet
Nieuws uit USA
Tijdschriftennieuws
Eerder nieuws

ZOEKTIPS:
Google Geheimen

Helpdesk zoeken
De beste zoektips
Mens en Machine

Op de zoeksofa
Waarom zoek ik?
Waarmee zoek ik?
Vriend(in) Voelspriet
Gratis nieuwsbrief
Zoekwekker
Zoeklinks
Zoekgemeenschap
LINKS:
Naakte zoekers
Geheime zoeklinks
NASLAG:
Zoekboeken
Zoekmachines
Dossier Google
Dossier AltaVista
Zoekaudio & Video
Verborgen Web
Cursussen
Onderzoeken
Zoekgeschiedenis
Terug in de tijd

Google Top 100
ZOEKVARIA:
Google Fotoalbum
Geloofwaardigheid

WEBWINKEL

 

Groei Google stagneert

25 juli 2002
– Het marktaandeel van Google is in Nederland nagenoeg is gestagneerd. Dat zegt marketingbureau Checkit na onderzoek onder internetgebruikers.

Cijfers over het gebruik van zoekmachines zijn niet bij voorbaat betrouwbaar. Soms rechtvaardigen de meetgegevens geen verstrekkende conclusies, het resultaat is te Amerikaans of de conclusies zijn gebaseerd op een te kleine groep internetgebruikers. De cijfers van Checkit leunen zwaar op metingen van Nedstat. Hiermee kunnen niet alle 'bewegingen' op internet worden gevolgd.

De meest recente meting – tweede kwartaal 2002 - toont volgens Checkit aan dat 'de imposante opmars van zoekmachine Google in Nederland tot een einde is gekomen'. Google heeft evenals het eerste kwartaal van 2002 een marktaandeel van 43%. Ook het marktaandeel van Ilse is bijna gelijk gebleven met 28%.

Positie

Zoekmachine

Q2 2002

1

Google

43%

2

Ilse.nl

28%

3

Altavista.nl

4%

4

IxQuick.com

4%

5

Vinden.nl

3%

Bron: Check It


Beide zoekmachines worden op ruime afstand gevolgd door AltaVista.nl (4%), IxQuick.com (4%) en Vinden.nl (3%). AltaVista heeft haar aangekondigde vernieuwingen, als eerste te lezen op Voelspriet, nog niet kunnen omzetten naar een stijgend marktaandeel.


Het aandeel van de meest gebruikte zoekmachines van Q2 2002 in vergelijk met Q2 2001:



Checkit verwacht dat er in de toekomst twee grote zoekmachines overblijven. Dit zal een nationaal en internationaal georiënteerde zoekmachine zijn. Google en Ilse maken de meeste kans. Andere zoekmachines zullen het moeilijk krijgen gezien de krapte op de advertentiemarkt of zij moeten hun diensten op een andere manier verkopen. Een goed voorbeeld hiervan is het Nederlandse IxQuick, dat haar zoekfunctie via een licence fee aanbiedt op de portals van Zonnet en Wanadoo.
 


KENT U ONZE NIEUWSBRIEF?

JA ik meld me aan voor de tweewekelijkse nieuwsbrief met daarin zoeknieuws, zoektips en zoekvragen met antwoorden.