Ontvang nieuwsbrief:  12319 leden Zet de zoekwekker - Bookmark dit  - Contact - Wie?

 

Doorzoek Nieuwsgroepen (NL)

Artikel van de maand


 Elke maand plaatsen we hier een artikel over zoekmachines of zoeken op internet. Zelf een artikel schrijven? Of heeft u een interessant artikel gezien? Klik hier.

SEPTEMBER Google: zoekmachine met pit, Sander Linderburg
AUGUSTUS
Zoekmachines verliezen geloofwaardigheid, Henk van Ess


Strijd zoekmachines verhevigt

Door Erwin Boogert, Planet Multimedia

Dit artikel is met toestemming van de auteur en Planet Multimedia geplaatst.

Zoekdienst Google neemt de handschoen op die concurrent Ask Jeeves vorige week toewierp. Jeeves nam toen Teoma over in een poging Google naar de kroon te steken. Google kocht gisteren Xerox PARC-dochter Outride als antwoord.

Vanochtend berichtten we over de overname van Outride, inclusief haar 69 patenten, broncode, merk en domeinnaam.

Google kocht Outride om dezelfde reden als Ask Jeeves Teoma kocht:: verbetering van de relevantie van zoekresultaten.

Zoekmachines Google en Ask Jeeves zijn de wetenschappelijke wereld ingedoken om hun zoekproduct technologisch te verbeteren. Zowel Teoma als Outride komen voort uit wetenschappelijke laboratoria.

Teoma is een product van Rutgers, een Amerikaanse universiteit in de staat New Jersey. Outride is geboren in het onderzoekslaboratorium van Xerox: PARC.

Zoek de verschillen

Op het eerste oog lijken Teoma en Outride niet veel van elkaar te verschillen. Outride doorzoekt echter vanuit tekstueel (linguļstisch) perspectief, Teoma doet dat vanuit wiskundig perspectief. Teoma kijkt naar aantallen verwijzingen. Outride kijkt (via zijn producten Relevance Builder en Miner) naar de betekenis van tekst in webpagina's, nieuwsfeeds en e-mails, als daar toestemming voor is gegeven.

Outride breidt zoekresultaten uit om ze vervolgens weer op basis van tekst te verfijnen. Teoma is, simpel gezegd, een slimme linkenteller die kijkt in welke 'sociale context' de hyperlinks geplaatst zijn.

Door de nieuwe aankoop krijgen Google-gebruikers zoekresultaten die hen op de internetterbuik geschreven zijn. Alle zoekresultaten zijn per zoekend individu. Er bestaan geen twee gelijke zoekresultaten bij een zoekterm.

Hoe doet Google dat?

Outride kijkt met internetters over de schouder mee naar wat ze interessant vinden. Eerder presenteerde ze hiervoor een browser plug-in (zie screen shot boven) waarmee internetters hun bookmarks op een webserver konden opslaan. Op basis hiervan heeft Outride een gevoel voor relevantie ontwikkeld. Concurrenten hierin waren Backflip, Hotlinks en Blink.

Of, en hoe, Google ook met zijn gebruikers mee wil kijken, is niet bekend. Het is praktisch niet uitgesloten. Wellicht onderzoekt Google interessegebieden via zijn Toolbar. Het is ook niet uitgesloten, dat Google vraagt mee te mogen kijken in iemands bookmarks. Een andere optie is dat de zoekmachine meekijkt naar gezochte en bezochte webpagina's. Hiervoor zou het, zo oppert zoekmachinevolger Voelspriet, cookies moeten plaatsen. Wellicht lift Outride mee op de kennis die het opgedaan heeft als relevantiebouwer bij andere zoekmachines.

Veldslag onder zoekmachines

Momenteel voltrekt zich een kleine revolutie in de zoekmachinewereld. Ieder gaat zijn eigen bedrijfskundige kant op. Yahoo wordt mediabedrijf, Altavista weet het eigenlijk niet, Lycos is overgenomen door een telefoonbedrijf, GoTo werkt alleen nog maar met betaalde links, Inktomi zoekt, anderen maken combinaties van deze vormen.

De aanval van Ask Jeeves op Google (met de overname van Teoma) bevindt zich op het terrein van nauwkeurigheid en relevantie van zoekresultaten. Het boeiende van de Google-overname is, dat Outride zijn technologie een jaar lang heeft kunnen perfectioneren met intensieve samenwerkingen met Inktomi, Excite@Home en Mercado, directe concurrenten van Google.

Wat ook meegespeeld kan hebben voor Google, is de draadloze Outride-technologie. Dat is een terrein waar Google zich, zakelijk gezien, ook graag op begeeft. Ask Jeeves zou zich graag op het zakelijke terrein begeven, maar dat lukt de zoekbutler nog niet zo best.

Wetenschap verzilvert kennis

Eind vorig jaar heette Outride nog Groupfire. Onder die naam is het Xerox PARC-lab uitgebracht. Xerox PARC rolde vorig jaar meer slimme bedrijfjes uit.

Outride, als slimme zoekmachineverrijker, is een van die bedrijfjes. Een andere spin-off van Xerox PARC is Inxight. Dit bedrijf levert een technologie die inzicht geeft in zoekresultaten door tekst te 'vertalen' naar afbeeldingen. Hierdoor is het makkelijker te begrijpen en te interpreteren. Altavista Nederland experimenteert al met dit concept, dit maakte Voelspriet woensdag bekend.

Xerox PARC deed de drie bedrijven in de verkoop. De instelling wordt er zelf in kennis en geld ook rijker aan. Xerox hield bij het vercommercialiseren van Groupfire zelf vijfentwintig procent van de aandelen in handen.