Ontvang nieuwsbrief:  12319 leden Zet de zoekwekker - Bookmark dit  - Contact - Wie?
Naar beginscherm
1. Het onderzoek
2. Reacties pers (NL)
3. Reacties buitenland
4. Reacties bezoekers
5. Reageer zelf

 
Doorzoek Nieuwsgroepen (NL)

DOSSIER AltaVista Nederland

1. Het onderzoek


1. De aanleiding - AltaVista sluit het kantoor in Nederland
2. De eerste twijfels - Berichten blijken oud
3. Betalen zonder beveiliging - Het betaalsysteem is lek
4. Waar blijven de resultaten? - Nederlanders door AltaVista bedot?
5. De kritiek helpt maar weinig - Dan maar in de webgids?
6. De dode database - Vreemde zoekresultaten
7. De conclusies - AltaVista NL is helaas op sterven na dood
8. De epiloog - AltaVista bevestigt het nieuws en belooft beterschap

Let op: Voelspriet.nl is er niet op uit om AltaVista nodeloos te beschadigen. We vonden tot voor kort AltaVista een van de allerbeste zoekmachines. We hopen dat moederbedrijf CMGI naar aanleiding van dit artikel AltaVista Nederland weer snel nieuw leven inblaast.

Noot voor de media en websites. Gratis overnemen van het nieuws kan zonder toestemming vooraf. Maar noem ons wanneer je onze informatie substantieel gebruikt. Kies daarvoor uit een van de twee omschrijvingen: bron: www.voelspriet.nl  of zie ook: http://www.voelspriet.nl/nieuws.htm Bronvermelding is een kwestie van fatsoen  - we kunnen je natuurlijk nergens toe dwingen


1. De aanleiding

Voelspriet zocht 6 augustus 2001 contact met AltaVista Nederland voor een artikel over de sluiting van het Nederlandse kantoor in Amsterdam. Het telefonisch contact verliep via de vestiging van AltaVista in Londen. 

De zoekresultaten van AltaVista Nederland blijven van hetzelfde hoge niveau, aldus een Britse woordvoerder. ,,It's business as usual.'' Adverteerders kunnen in Londen terecht voor contracten en de Nederlandse zoekdatabase zou elke dag geactualiseerd worden.Voor de website AltaVista.nl zou de herstructurering geen gevolgen hebben, meldt ook WebWereld.

2. De eerste twijfels

Alles is inderdaad nog bij het oude: letterlijk.... Voelspriet trof sterk verouderde informatie op de website van AltaVista Nederland aan. Het laatste persbericht dateert van 2 april 2001 en er wordt geworven voor "AltaVista-vacatures in Nederland" terwijl er helemaal geen banen meer zijn vanwege de sluiting van het kantoor. Actueel is de website na de sluiting van het kantoor in Amsterdam dus niet. Volgens AltaVista Nederland dateert de laatste mijlpaal uit augustus 2000 - de introductie van RagingSearch.com Unplugged.  Maar RagingSearch is al grotendeels opgeheven. 

Het heeft er alle schijn van dat met de opheffing van het Nederlandse kantoor ook niemand meer omkijkt naar de persberichten van AltaVista Nederland.

Maar ach, verouderde persberichten zeggen niets van de kwaliteit van de zoekmachine. Toch?

3. Betalen zonder beveiliging

AltaVista introduceert in Nederland en daarbuiten "betaalde indexering". Het gaat om "Express Inclusion", lees ook het artikel op de Amerikaanse zoekmachine-website About WebSearch of ons artikel "Zoekmachines verliezen geloofwaardigheid".

Wie snel in het antwoordenlijstje wil komen van de zoekmachine, betaalt bijna 2200 gulden voor opname van 22 pagina's gedurende een half jaar. Voelspriet test het systeem. Het betalingsysteem (via creditcard) blijkt op de
dag van introductie niet veilig te zijn. De gegevens van de creditcard worden niet versleuteld, maar via "gewone" HTML (opmaakcode voor het web) doorgegeven. Daardoor kunnen hackers aan de haal gaan met persoonlijke gegevens. Ook bevat het systeem een aantal storende bugs. Uitvoerend bedrijf is Infospider.com. Een woordvoerder biedt haar excuses aan voor de fouten:

InfoSpider's AltaVista Express HAD some bugs. I saw your posts in searchengineforums and wanted to assure you that the bugs were corrected while you were ONLINE with me still in chat yesterday.  Remember?  I mentioned I was in contact with the programmers pointing out your difficulties and at that very moment the problem was identified and corrected.  We greatly appreciate you pointing them out to us.

Thank You again,
 
Leighanne Stainer
 

De fouten worden inderdaad hersteld. ,,The problem that you described in the previous e-mail has been fixed", zegt een paar dagen later de  'Customer Care Advocate' Ozzie Perez van Infospider tegen Voelspriet.

4. Waar blijven de resultaten?

Infospider ontvangt van een tiental Nederlandse websites tienduizenden guldens voor opname in de zoekdatabase van AltaVista. Maar websites zien zichzelf niet terug bij http://nl.altavista.com. Hoe kan dit?

Op 12 augustus trekt Voelspriet op onderzoek uit en voert een nieuw gesprek met Infospider.com, de firma die de betaalde indexering regelt voor AltaVista. We geven de twee belangrijkste vragen van het gesprek weer, met de antwoorden van Leighanne Stainer:

Nederlanders betalen voor indexering, maar ze staan niet in uw database. Dat is toch tegen alle afspraken in?

,,Wij laten de Nederlandse websites niet zien bij AltaVista Nederland of op onze andere Europese websites. Ze zijn alleen zichtbaar wanneer mensen 'wereldwijd' zoeken, dus niet wanneer ze zoeken op Nederland. We voegen dus alleen Nederlandse websites toe aan de wereldwijde database. Die worden meegenomen in de VS of in een wereldwijde zoekopdracht, daarbuiten niet.''

Maar U roept in een advertentie bij AltaVista Nederland op voor het 'gemak' van betaalde indexering. Als mensen daarop ingaan, komen ze vervolgens bij U terecht. En nu vertelt u dat ze niet in de Nederlandse database komen. Wat is dan de zin van hele operatie?

,,Infospider verzorgt de betaalde indexering voor de wereldwijde zoekresultaten, niet voor de Nederlandse. U dient zicht tot AltaVista te melden wanneer u klachten heeft.'''

5. De kritiek helpt, ...maar weinig 

Daags na het gesprek met Infospider wijzigt AltaVista plotseling haar beleid. De Express Inclusion verdwijnt van de Nederlandse website. Nederlanders mogen nu voor ruim 350 gulden in de webgids van AltaVista staan, die wordt gemaakt door Looksmart. De advertentie ziet er slordig uit. Dan weer wordt er gesproken van "Express-aanmelding" en dan weer van "Expres-anmelding". Voelspriet neemt de proef op de som. Binnen vijf dagen zou een website in de webgids van AltaVista moeten staan. Maar er gebeurt na twee weken nog niets, terwijl we wel een bericht ontvangen van een redacteur dat we zijn 'goedgekeurd' voor de webgids. Wat is hier aan de hand?

donderdag 30
augustus, aanvulling Looksmart Nederland laat ons weten dat zij niet verantwoordelijk zijn voor de slordige advertentie van AltaVista en ook geen invloed hebben op het publicatieschema van de webgids. ,,Wij hebben Voelspriet binnen de afgesproken vijf dagen op de hoogte gesteld.'', aldus woordvoerder Mars van Grunsven van Looksmart Nederland. ,,De website is bekeken door een redacteur en de omschrijvingen zijn naar onze partners gestuurd. Maar nergens wordt gegarandeerd dat een aangemelde website ook binnen vijf werkdagen 'live' staat.'' De woordvoerder zegt dat de webgids bij AltaVista niet razendsnel wordt bijgewerkt. Andere partners, zoals NokNok, Zibb en MSN updaten de webgids altijd binnen twee weken. ,,Toegegeven, we hebben zekere problemen gehad met AltaVista, maar juist de laatste tijd is de webgids weer redelijk up to date. Aanmelden via Looksmart is dus niet onbetrouwbaar.''
 


6. De dode database

Goed, de persberichten zijn oud, het betalingsysteem is gevoelig voor storingen en AltaVista houdt zich niet aan afspraken met klanten. Dat is vervelend, maar een zoekmachine wordt maar op een ding afgerekend: hoe snel en betrouwbaar zijn de resultaten in het antwoordenlijstje? Hoe betrouwbaar is de database van de populaire zoekmachine?

We nemen de proef op de som. Eerst willen we een beeld krijgen van hoeveel websites zich gemiddeld aanmelden bij de Nederlandse AltaVista. Dat wil de firma ons niet vertellen. We weten via een U-bocht zelf redelijk vast te stellen wat er onder de motorkap van de zoekmachine aan de hand is. We zoeken op het woordje "de", een woord dat bijna altijd wel ergens in een Nederlandse zin staat.

We gebruiken de geavanceerde zoekfunctie, waarmee gezocht kan worden op datum. Het woordje "de" wordt gezocht in websites die tussen 1 en 2 april 2001 online zijn gekomen.

We vinden ruim 86.000 nieuwe websites op die dag. We zoeken verder: hoeveel zijn het er van 3 op 4 april? In die periode zijn bijna 150.000 websites toegevoegd in de Nederlandse index. Hoe zit het in de periode van 4 op 5 april? Dan zijn ruim 143.000 websites toegevoegd. Van 5 tot 6 april zijn het er ruim 112.000 , een dag later nog ruim 88.000 en dat aantal daalt tot 36.511 websites in de periode van 11 tot 12 april.

Van 19 tot 20 april zijn nog maar 28.501 nieuwe Nederlandse websites opgenomen in AltaVista Nederland. Daarna trekt het weer een beetje aan:  tussen 26 en 27 april zijn er al weer 32.425 nieuwe Nederlandse websites opgenomen met het woordje "de" in de omschrijving. We staan op het punt te stoppen met de visexpeditie, want alles lijkt in orde.

EN DAN.... gebeurt het. We zoeken tussen 27 en 28 april 2001 op datumbereik en alleen op Nederlandse zoekresultaten

Het aantal zoekresultaten is nu opeens gedaald tot 4:

We kunnen het bijna niet geloven: opeens blijkt dat nog maar een handjevol nieuwe Nederlandse websites is opgenomen. Een andere periode dan, van 5 tot 6 mei. Het resultaat:

De zoekopdracht leverde geen resultaten op; probeer een andere zoekopdracht.

Tussen 17 en 18 mei dan? 



Wat we verder ook proberen, we krijgen steeds maar een handjevol sites te zien. Tussen 17 mei 2001 en vandaag, 28 augustus 2001, zijn slechts drie sites met het woordje "de" toegevoegd, 0 met het woordje "een",  0 met het woordje "het". De database van AltaVista Nederland is dood. Nieuwe gegevens worden niet meer toegevoegd. Iedereen die zijn website opgeeft, betaald of gratis, ziet zichzelf niet meer terug.

7. De conclusies

AltaVista Nederland is op sterven na dood. De website bevat sterk verouderde persberichten. Bovenal is de database niet meer actief. AltaVista ververst al meer dan drie maanden bijna niets meer. 

Voelspriet heeft geprobeerd commentaar te krijgen bij AltaVista Nederland, maar dat is niet gelukt. We blijven het proberen, maar we vinden dat we u nu al moeten waarschuwen tegen de betaalde indexering. Die levert u niets op, u komt hoogstens in de wereldwijde database terecht. Zoekende surfers raden wij af nog langer van AltaVista Nederland gebruik te maken zolang de database niet meer geactualiseerd wordt. U kunt beter naar een andere zoekmachine gaan of de Amerikaanse versie van AltaVista gebruiken, www.av.com. Die wordt nog wel dagelijks ververst en is daarmee een stuk beter dan het Nederlandse filiaal.

8. Epiloog

AltaVista erkent fouten en belooft beterschap

29 augustus 2001 AltaVista belooft beterschap: binnen een maand worden de zoekresultaten van de regionale websites, waaronder Nederland, een stuk beter. Wat Voelspriet.nl niet is gelukt, lukte uitgeverij IDG wel. Op IDG.NET geeft AltaVista uitgebreid commentaar op ons onderzoek naar de 'dode' database van AltaVista Nederland sinds 29 april en, naar later blijkt, ook 21 andere websites van AltaVista (ontdekt door collega Theo Stielstra van Zoekprof). "In April we started the process of merging the one physical index that holds all the 22 regional sub-indexes with the international index. You have to stop adding URLs if you are doing a merge.", erkent woordvoerder Ian Hegerty de door Voelspriet gemelde problemen. Binnen een maand zou het beter moeten worden. Lees het complete verhaal bij IDG.NET of in ons AltaVista Dossier onder 2. reacties.

maar toch.. de twijfel blijft:

Ook problemen met webgids AltaVista Nederland

30 augustus 2001  Looksmart Nederland erkent dat de Nederlandse webgids van AltaVista 'niet geweldig' wordt bijgehouden door de Amerikaanse firma. Looksmart bezoekt tegen betaling (van ruim 400 gulden) een website en levert vervolgens binnen vijf dagen het resultaat af aan een serie partners, waarvan AltaVista Nederland er eentje is. Redacteuren maken een omschrijving van de site en geven de informatie de juiste plek in de webgids. ,,Klanten als MSN, NokNok en Zibb updaten onze webgids altijd binnen twee weken.'', zegt woordvoerder Mars van Grunsven van Looksmart Nederland tegen Voelspriet. Maar met AltaVista duurt dat meestal een maand of langer. Grunsven merkt tot zijn vreugde echter een kentering bij AltaVista. ,,Toegegeven, Looksmart heeft zeker problemen met AltaVista gehad, maar juist de laatste tijd gaat het met de webgids weer de goede kant op. Het gebeurt misschien niet geweldig, maar onze klanten kunnen ervan verzekerd zijn dat ze uiteindelijk ook bij AltaVista in de webgids komen.'


Reageren op dit nieuws? Geef ons nu uw mening