Ontvang nieuwsbrief:  12319 leden Zet de zoekwekker - Bookmark dit  - Contact - Wie?

100% WEB 1.0
HOOFDMENU
DATABASES:
Personenzoeker
Documentzoeker
Domeindossier
Google Tools
Linkhopper
Begluur zoekenden
NIEUWS:
Nieuws Voelspriet
Nieuws uit USA
Tijdschriftennieuws
Eerder nieuws

ZOEKTIPS:
Google Geheimen

Helpdesk zoeken
De beste zoektips
Mens en Machine

Op de zoeksofa
Waarom zoek ik?
Waarmee zoek ik?
Vriend(in) Voelspriet
Gratis nieuwsbrief
Zoekwekker
Zoeklinks
Zoekgemeenschap
LINKS:
Naakte zoekers
Geheime zoeklinks
NASLAG:
Zoekboeken
Zoekmachines
Dossier Google
Dossier AltaVista
Zoekaudio & Video
Verborgen Web
Cursussen
Onderzoeken
Zoekgeschiedenis
Terug in de tijd

Google Top 100
ZOEKVARIA:
Google Fotoalbum
Geloofwaardigheid

WEBWINKEL

Associatiezoeker 'Prisma' en grotere index

AltaVista slaat verrassend terug

EIGEN NIEUWS REAGEREN KAN HIER 2 JULI 2002 - AltaVista introduceert vandaag (dinsdag)  in de VS een serie nieuwigheden waarvan de associatiezoeker 'Prisma' de meest in het oog springende verandering is. Hiermee kan een ellenlang antwoordenlijstje al in twee stappen flink worden verkleind. De index van AltaVista wordt uitgebreid van 600 miljoen naar 1.1 miljard documenten. Populaire websites worden voortaan door AltaVista vier keer per dag bezocht in plaats van eens in de 55 dagen. Ruim 2700 wereldwijde nieuwsbronnen worden elke kwartier geÔndexeerd.

Voelspriet testte de nieuwe opties een dag voor de introductie in de Verenigde Staten, Nieuw-Zeeland, Ierland, Groot-BrittanniŽ, Canada en AustraliŽ. De niet-Engelstalige edities van AltaVista, zoals de Nederlandse, worden de komende maanden uitgebreid.

Directeur Krista Thomas (marketing en communicatie USA) en Karl Gregory (AltaVista Europe) zeggen in een uitgebreid gesprek met Voelspriet dat AltaVista opnieuw de harten wil veroveren van zoekenden door nieuwe en bijzondere opties. Dat lijkt een laat voornemen nu Google wereldwijde zegetochten viert. AltaVista zegt echter klaar te zijn voor de strijd met marktleider Google. ,,We willen het leiderschap terugwinnen.'', zegt Gregory zonder enig voorbehoud.

AltaVista, vier jaar geleden nog de publiekslieveling, kampte maandenlang met magere zoekresultaten, een overdaad aan commerciŽle uitingen en niet bijgewerkte lokale indexen. Het bedrijf ontsloeg honderden mensen en sloot kantoren, waaronder de vestiging in Amsterdam. De Nederlandse versie van AltaVista maakte het afgelopen jaar lang geen (bijgewerkte) indruk.

DE NIEUWE OPTIES:

PRISMA. AltaVista heeft deze associatiezoeker maandenlang uitgeprobeerd in Amerikaanse testpanels en noemde deze toen nog  "AltaVista Paraphrase". Prisma lijkt op het eerste gezicht precies hetzelfde als zoeken in webgidsen (Yahoo, Dmoz, het zogenoemde categorisch zoeken) en zoeken in clusters (Northern Light, All The Web, het zogenoemde 'narrow your search'). Voelspriet merkte na een uurtje testen een duidelijk verschil op met bestaande zoekmethodes. Prisma vult zelf ingewikkelde zoekcommando's in en is daarmee prima geschikt voor associatief zoeken. Krista Thomas van AltaVista zegt in een reactie: ,,Dat klopt. Als zoekende weet je vaak niet wat je mist. Door een enkel woord in te tikken leiden we de mensen steeds verder naar het gezochte begrip.''

Voorbeeld:

De zoekopdracht 'Rijksmuseum Amsterdam' levert in
AltaVista bij een normale zoekactie ruim 14.000 antwoorden op. Met Prisma wordt het antwoordenlijstje verkort tot ruim 1400 bruikbare links. Een korte blik op de eerste twintig resultaten laat weinig rommel zien. Hoe werkt dit?

Tik 'Amsterdam'

klik op afbeelding voor het voorbeeld

Prisma vraagt wat er precies moet worden gezocht over Amsterdam:

Accommodation  Amsterdam Cycle Route  Amsterdam Hotspots  Amsterdam Inn  Amsterdam Promotion Found...  Amsterdam Seed Company  Concert   Europe Holland Museums Netherlands Restaurants

Klik nu op Museum.

Een tweede menu komt in beeld. Klik nu 'Rijksmuseum Amsterdam' aan.

klik op afbeelding voor het voorbeeld

De zoekopdracht in het zoekscherm wordt nu automatisch gewijzigd in

amsterdam museums "rijksmuseum amsterdam"

Ruim vijftig procent van zoekende internetters gebruikt slechts ťťn zoekwoord in en zoekt zelden of nooit met aanhalingstekens om samenhangende begrippen te zoeken. AltaVista lijkt met Prisma dit type- en denkwerk uit handen te nemen.

Hieronder nog vier voorbeelden:



OORDEEL VOELSPRIET: aanwinst

GROTERE INDEX - De index van AltaVista wordt vandaag uitgebreid van 6.000.000.000 naar 1.100.000.000 documenten en daarbij zijn de plaatjes meegerekend. De zoekmachine wint hiermee slechts beperkt terrein terug, want de concurrentie zat niet stil. Alltheweb telt 2.100.000.000 (unieke) documenten en Google heeft 2.073.418.204  documenten (maar rekent ook miljoenen berichten uit nieuwsgroepen mee). Karl Gregory van AltaVista beweert tegenover Voelspriet dat de relevantie van de antwoorden een stuk beter is geworden, 'ruim 20 procent meer'.

OORDEEL VOELSPRIET: nog niet te controleren

CONSTANTE INDEXERING POPULAIRE SITES -
Google indexeert al een tijdje 'Fresh'-pagina's van populaire websites, maar AltaVista doet het nu dan ook. Enige honderden sites worden vier keer per dag opnieuw opgeslagen in de database van AltaVista. Welke dat zijn, konden de woordvoerders gisteravond nog niet zeggen, 'want de leider van het project is net zijn persconferentie voor morgen aan het voorbereiden.'

OORDEEL VOELSPRIET: nog niet na te gaan

MEER NIEUWSBRONNEN - Karl Gregory en Krista Thomas van AltaVista zeggen dat vanaf morgen meer dan 2700 wereldwijde nieuwsbronnen worden bezocht in de nieuwszoeker van AltaVista. Enige honderden komen uit Europa. Wederom koopt AltaVista de zoekresultaten in bij Moreover.com. Google heeft een nieuwszoeker op news.google.com, AlltheWeb indexeert als enige ook veel Nederlandse kranten.

OORDEEL VOELSPRIET: inhaalslag, maar veelbelovend

EINDOORDEEL: AltaVista slaat verrassend terug. Zowel beginnende als professionele researchers krijgen met Prisma een assistent erbij in denk- en tikwerk. Het systeem staat of valt met de juiste synoniemen, meta-omschrijvingen, associaties of verwijzingen. De eerste resultaten zijn veelbelovend. De overige nieuwe opties zijn vooral een inhaalslag op Google en Alltheweb.

REAGEREN KAN HIER

MET DANK AAN PER KOCH, NOORWEGEN


KENT U ONZE NIEUWSBRIEF?

JA ik meld me aan voor de nieuwsbrief met daarin zoeknieuws, zoektips en zoekvragen met antwoorden.