Ontvang nieuwsbrief:  12319 leden Zet de zoekwekker - Bookmark dit  - Contact - Wie?

100% WEB 1.0
HOOFDMENU
DATABASES:
Personenzoeker
Documentzoeker
Domeindossier
Google Tools
Linkhopper
Begluur zoekenden
NIEUWS:
Nieuws Voelspriet
Nieuws uit USA
Tijdschriftennieuws
Eerder nieuws

ZOEKTIPS:
Google Geheimen

Helpdesk zoeken
De beste zoektips
Mens en Machine

Op de zoeksofa
Waarom zoek ik?
Waarmee zoek ik?
Vriend(in) Voelspriet
Gratis nieuwsbrief
Zoekwekker
Zoeklinks
Zoekgemeenschap
LINKS:
Naakte zoekers
Geheime zoeklinks
NASLAG:
Zoekboeken
Zoekmachines
Dossier Google
Dossier AltaVista
Zoekaudio & Video
Verborgen Web
Cursussen
Onderzoeken
Zoekgeschiedenis
Terug in de tijd

Google Top 100
ZOEKVARIA:
Google Fotoalbum
Geloofwaardigheid

WEBWINKEL

 

Op verzoek van Voelspriet geeft Rene van Mullem, directeur van Ykoon, een reactie op de recente aankoop van Overture door Yahoo en geeft hij zijn mening over de toekomst van zoekmachines.
 


Rene van Mullem, oprichter Marktplaats en directeur van Ykoon.


'Ruimte voor nieuwe Google'

Naar aanleiding van jouw verzoek om mijn reactie op de aankoop van Yahoo heb ik een klein lijstje samengesteld met veelgebruikte zoeksystemen in de Engelse taal:

Search url/website Bezoekers per dag Minimale waarde (EURO)
1 google.com 73.764.065 9.220.508.167
2 go.com 14.292.196 1.786.524.501
3 search.yahoo.com 11.856.479 1.482.059.891
4 search.msn.com 10.377.278 1.297.159.710
5 searchscout.com  9.222.142 1.152.767.695
6 goto.com 6.464.973  808.121.597
7 altavista.com 6.268.966 783.620.690
8 lycos.com 5.929.220 741.152.450
9 excite.com 4.217.423 527.177.858
10 ask.com         4.253.358 531.669.691
11 infospace.com 2.606.897 325.862.069
12 alltheweb.com 1.646.461 205.807.623
13 dogpile.com 1.427.586 178.448.276
14 hotbot.com 1.309.982 163.747.731
15 looksmart.com 1.251.180 156.397.459
16 search.com 751.361 93.920.145
17 ixquick.com 475.318 59.414.701
18 Webcrawler 462.250 57.781.307
19 search.aol.com 434.483 54.310.345
20 teoma.com 398.221 49.777.677
21 search.netscape.com 384.632 48.078.947
22 mamma.com 384.501 48.062.613
23 metacrawler.com 354.446 44.305.808
24 northernlight.com 236.842 29.605.263
25 wisenut.com 106.497 13.312.160
26 gigablast.com 84.283 10.535.390
27 openfind.com 24.501 3.062.613
28 search.icq.com 23.782 2.972.777
29 search.kazaa.com 7.612 951.452

Bovenstaande cijfers zijn mijn schattingen en dienen enkel om de verhoudingen tussen de websites te kunnen zien.

Nederlandse sites:

1 search.msn.nl 632.450 79.056.261
2 lycos.nl/hotbot.nl 564.501 70.562.613
3 ilse.nl 467.804 58.475.499
4 vinden.nl 80.690 10.086.207
5 nl.altavista.com 62.788 7.848.457
6 zoek.vinden.nl 54.062 6.757.759
7 vindex.nl 47.368 5.921.053
8 spsearch.ilse.nl 32.746 4.093.285
9 zoek.nl 28.094 3.511.797
10 zoek.lycos.nl 16.935 2.116.878
11 track.nl 16.334 2.041.742
12 kobala.nl 12.740 1.592.559
13 voelspriet.nl 11.434 1.429.220
14 ixquick.nl 2.711 338.929
15 botje.nl 2.548 318.512
16 tricus.nl 2.287 285.844
17 qualigo.nl 1.993 249.093
18 verdwaald.nl 751 93.920
18 surfboard.nl (ixquick) 621 77.586
20 search.nl (zoek.nl) 98 12.250


Het eerste dat me opvalt is dat Google.com veruit de grootste is en dat je alle andere websites zou moeten overnemen om in de buurt te komen en dan hopen dat je dan geen dubbele bezoekers overneemt.

Google.com is zelfs zo groot dat er maar twee andere Engelstalige websites groter zijn Yahoo.com (2,68 maal zo groot) en MSN.com (2.01 maal zo groot).

Verder lijkt Overture voor 140 miljoen dollar een koopje te hebben gedaan met Altavista.com die een tijdje terug nog voor 2,4 miljard dollar over de toonbank ging en de 70 miljoen dollar voor Alltheweb.com lijkt ook al geen slechte deal geweest.

De 1,63 miljard dollar die Yahoo vervolgens voor Overture neertelt lijkt me een stap in de goede richting maar nog lang niet genoeg om Google in te
halen. Met de overname heeft Yahoo een hoop kennis en bezoekers overgenomen alleen of het ook overgenomen personeel en systemen snel en goed zijn in te zetten in Yahoo lijkt me een zeer moeilijke klus en ik vraag me af of na al die overnames het personeel nog gemotiveerd is.

Ik zie een goede toekomst voor zoeksystemen en zelfs een gedeeltelijke vervanging voor bestaande websites. Het grootste voordeel van een zoeksysteem is dat de gebruiker iets zoekt en er dus ruimte is om zaken te
doen, oftewel reclame kan zeer effectief gebeuren en zijn. Bestaande (niet zoeksysteem) websites zullen steeds meer zoekmechanismen gaan toepassen en daardoor de richting van zoeksystemen opgaan en aan de andere kant zullen zoeksystemen steeds meer informatie opnemen en specifieke zoekmogelijkheden bieden en daardoor een concurrent worden van de succesvolle bestaande (niet zoeksysteem) websites.

Sinds 1999 denk ik dat een desktop agent in combinatie met een (toekomstig) zoeksysteem een belangrijke rol zal spelen wat ook de reden was om mijn bedrijf Ykoon B.V. op te richten en o.a. Botje.nl te maken. Op dit moment zijn er vijf succesvolle desktop agents; MSN messenger (Microsoft), Yahoo! messenger (Yahoo), ICQ (AOL), AOL instant messenger (AOL) en Kazaa (Sharman Networks). Voor mijn gevoel heeft AOL (ICQ en AOL im.) de slag al verloren en Yahoo gaat het nog moeilijk krijgen met de nieuwste versie 6 van MSN messenger. Kazaa is een ander product maar lijkt niet snel voor wat anders dan het downloaden van bestanden gebruikt te worden.

Ik denk dat Microsoft enige kans maakt om bij Google te komen wanneer ze een succesvol eigen zoeksysteem afhebben in zoveel mogelijk talen en Yahoo alleen als ze de overgenomen zoeksystemen succesvol kunnen inzetten en hun producten gebruikersvriendelijker maken en in zo veel mogelijk talen.

Eind 2003 en begin 2004 verwacht ik van een aantal bedrijven de introductie van nieuwe compressie methoden waarmee het mogelijk is data haast oneindig te verkleinen. Wanneer deze technieken ook inzetbaar en betaalbaar zouden worden voor zoeksysteemstarters dan ligt de markt weer open en is er ruimte voor een nieuwe Google. De opslagcapaciteit voor een wereldwijd zoeksysteem zou dan betaalbaar worden alleen blijft de CPU power en bandbreedtekosten nog wel een probleem.